Wybrane aspekty rozwoju myśli filozoficznej w starożytności chrześcijańskiej i średniowieczu 12-102FCH-18
Opis treści kształcenia
Początki filozofii chrześcijańskiej (od Justyna do Augustyna)
Początki średniowiecznej filozofii chrześcijańskiej (od Boecjusza do Jana Szkota Eriugeny)
Rozwój chrześcijańskiej myśli średniowiecznej (od Piotra Damianiego do Jana z Salisbury)
W kręgu filozofii pozachrześcijańskiej (myśl arabska i żydowska)
Rozkwit filozofii średniowiecznej (myśl scholastyczna)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozumie konieczność wiary i rozumu w religii oraz ich wzajemne relacje w filozofii i teologii
Omawia i charakteryzuje poglądy wskazanych myślicieli w zakresie wizji świata i życia, Boga i religii
Identyfikuje filozofię i teologię na tle innych nauk
Jest zmotywowany do odnajdywania bogactwa i wartości myśli we wskazanych filozofiach pozachrześcijańskich
Jest zmotywowany do poszukiwania i aktualizacji starożytnych i średniowiecznych myśli filozoficznych we współczesnej filozofii i nauczaniu Kościoła katolickiego
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Dlaczego doszło do spotkania kerygmy chrześcijańskiej z filozofią grecką?
Jak duch filozofii pogańskiej wpłynął na kształtowanie się doktryny chrześcijańskiej?
Przedstaw poglądy św. Augustyna na rolę rozumu w życiu chrześcijańskim.
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne oraz społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Benedykt XVI, Katechezy o Ojcach Kościoła, Kraków 2008.
Benedykt XVI, Mistrzowie duchowi: ojcowie i pisarze pierwszego tysiąclecia, Poznań 2009.
Benedykt XVI, Mistrzowie duchowi: ojcowie i pisarze średniowiecza, Poznań 2011.
Gilson E., Historia filozofii chrześcijańskiej w wiekach średnich, tłum. S. Zalewski, Warszawa 1987.
Heinzmann R., Filozofia średniowiecza, tłum. P. Domański, Kęty 1999.
Historia filozofii średniowiecznej, red. J. Legowicz, Warszawa 1980.
Jaeger W. Wczesne chrześcijaństwo i grecka paideia, tłum. K. Bielawski, Kraków1997.
Michalski M. Antologia literatury patrystycznej, t. 1 Warszawa 1975, t. 2, Warszawa 1982.
Sparty A., Dzieje filozofii starożytności chrześcijańskiej i średniowiecza, Poznań 1992.
Benedykt XVI, Katechezy środowe w latach 2007-2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: