Didache. Nauka Dwunastu Apostołów (konwersatorium językowe) 12-102Bibl-72Z
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
Podstawowe informacje z zakresu struktury języka greckiego (zasady wymowy, przydech, akcent) oraz budowy zdania greckiego.
Wiadomości z zakresu gramatyki greckiej:
- deklinacje I - III,
- zaimki osobowe i zwrotne,
- zaimki osobowe, dzierżawcze; zaimek względny ὅς ἥ ὅ, zaimek wskazujący οὗτος αὕτη τοῦτο,
- przymiotniki dekl. I-III,
- odmiana czasowników koniugacji I i czasownika εἰμί,
- znajomość czasów (praesens, imperfectum, futurum, aoristum, perfectum w stronie czynnej i biernej), trybu: indicativus, infinitivus, imperativus,
- składnia Accusativus cum infinitivo.
Teksty i podstawowe słownictwo Didache (zwroty; struktura; najważniejsze tematy).
Zagadnienia z filozofii, kultury antycznej; dziedzictwo antyku w czasach nowożytnych.
Terminologia naukowa pochodzenia greckiego; zwroty, skróty.
Efekty kształcenia
Po zakończeniu i potwierdzeniu osiągnięcia EU student /ka:
Poprawnie przeczytać i przetłumaczyć proste teksty (fragmenty Didache).
Dokonać analizy prostego tekstu z omówieniem form i konstrukcji gramatycznych.
Sprawnie posługiwać się pomocami dydaktycznymi.
Posługiwać się prostymi zwrotami, skrótami greckimi w odpowiednim kontekście.
Orientować się w fundamentalnych zagadnieniach kultury antycznej pierwszych wieków naszej ery.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
Do uzyskania zaliczenia wymagane są:
- obecność i aktywność na zajęciach,
- przygotowanie do zajęć,
- zaliczenia cząstkowych prac pisemnych oraz zaliczenia końcowego.
Dodatkowe informacje dotyczące warunków zaliczenia lektoratu z języka łacińskiego dostępne są na stronie: www.sj.amu.edu.pl – Regulamin w Studium Językowe UAM.
‒ bardzo dobry (bdb; 5,0) – znakomita wiedza (bardzo dobra znajomość zagadnień gramatycznych), umiejętności (samodzielne tłumaczenie tekstu, samodzielne korzystanie z pomocy naukowych) i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry plus (+db; 4,5) – bardzo dobra wiedza (bardzo dobra znajomość zagadnień gramatycznych), umiejętności (samodzielne tłumaczenie tekstu przy użyciu pomocy naukowych) i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dobry (db; 4,0) – dobra wiedza (znajomość większości zagadnień gramatycznych), umiejętności (korzystanie z pomocy naukowych) i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny plus (+dst; 3,5) – zadowalająca wiedza (orientacja w zagadnieniach gramatycznych), umiejętności (posługiwanie się pomocami naukowymi) i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach uczenia się
‒ dostateczny (dst; 3,0) – zadowalająca wiedza (orientacja w zagadnieniach gramatycznych), umiejętności (posługiwanie się pomocami naukowymi) i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach uczenia się
‒ niedostateczny (ndst; 2,0) – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach uczenia się
Literatura
Zalecana literatura
- Didache: https://www.ccel.org/ccel/lake/fathers2.v.html;
- Didache czyli Nauka dwunastu Apostołów, tł. J. Jankowski, Warszawa 1923
- Pierwsi Świadkowie - red. W. Zega, tłumaczenie A. Świderkówna
- Bradshaw P. F.: The Didache. W: Tenże: Eucharistic Origins. Londyn: SPCK, 2004, s. 24-42, seria: Alcuin Club Collections 80.
- Patrologia - ks. Franciszek Drączkowski
- Wielki Słownik grecko – polski Nowego Testamentu, R. Popowski, Vocatio, Warszawa 1995.
- Słownik grecko – polski, red. O. Jurewicz, Warszawa 2000
- Greka Nowego Testamentu. Gramatyka, A. Piwowar, Kielce 2010
- Język grecki Nowego Testamentu, A. Piwowar, KUL 2022
- Gramatyka grecka, M. Auerbach, M. Golias, Warszawa 1985.
- Język grecki, S. Kalinkowski, Warszawa 2012.
- Ἡ κοινή διαλεκτός, K. Bardski, Vocatio, Warszawa 1999.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: