Biblijne miejsca pasyjne. Historia, archeologia i teologia 12-102Bibl-50
Opis treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu
Wprowadzenie historyczno-literackie do nowotestamentowych tekstów dotyczących miejsc pasyjnych
Wstęp do pozabiblijnych starożytnych źródeł pisanych
Wstęp z archeologii biblijnej dotyczący miejsc pasyjnych
Analiza egzegetyczna tekstów dotyczących miejsc pasyjnych
Historia Miejsc pasyjnych w pierwszych wiekach chrześcijaństwa
Omówienie miejsc pasyjnych w świetle ich archeologii
Historia kształtowania się „Drogi Krzyżowej”
Rola Miejsc pasyjnych w soteriologii
Upamiętnianie Miejsc pasyjnych - Kalwarie w Europie
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu
i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka:
Ma podstawową wiedzę na temat historycznych realiów Jerozolimy I w.
Rozpoznaje topografię ówczesnej Jerozolimy
Potrafi wyliczyć konkretne miejsca pasyjne w Jerozolimie I w.
Posiada podstawowa wiedzę na temat tych miejsc z podstawowych źródeł pisanych z I-X w.
Posiada poszerzoną wiedzę o miejscach pasyjnych z wyników prac archeologicznych
Posiada umiejętność wskazania tekstów biblijnych odwołujących się do miejsc pasyjnych
Potrafi umiejscowić miejsca pasyjne w realiach współczesnej Jerozolimy
Wykazuje otwartość na samodzielne pogłębianie wiedzy o tych miejscach
Ma świadomość wyjątkowej roli tych miejsc w teologii
Rozumie przyczyny powstawania rozlicznych replik kalwarii na terenie Europy
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura:
‒ Baldi D., W Ojczyźnie Jezusa. Przewodnik po Ziemi Świętej, Kraków – Asyż 1982.
‒ Bania Z., Święte miary Jerozolimskie. Grób Pański. Anastasis. Kalwaria, Warszawa 1997.
‒ Chrupcała L. D., Jerozolima. Miasto nadziei, Kraków 2008.
‒ Jasiński A. S., Jerozolima. Promień miłości Jahwe, Kraków 1999.
‒ Kopeć J. J., Droga Krzyżowa, Niepokalanów 1994.
‒ O’Connor M., The Holy Land. An Oxford Archeological Guide, Oxford 2008.
‒ Sikora A.R., Kalwaria Wejherowska. Święte miejsca Jerozolimy na Kaszubach, Wejherowo 2016.
‒ Sikora A.R., Śladami Jezusa i Jego Matki. Kalwaria Wejherowska. Miejsca święte w Jerozolimie, Poznań 2016.
‒ Smereka W., Studium pasyjne. Rys historyczny i teksty Drogi krzyżowej, Kraków 1968.
‒ Storme A., The Way of the Cross. A Historical Sketch, Jerusalem 1984.
‒ Więckowiak J., Kalwarie barokowe w Polsce, Gdańsk – Wejherowo 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: