Reinterpretacja pastoralno-teologiczna Listu do Hebrajczyków 12-102Bibl-45
Opis treści kształcenia
Prezentacja zagadnień historyczno-literackich (autor, adresaci, miejsce i czas powstania, struktura Listu do Hebrajczyków)
Prolog Listu (1,1-4). Egzegeza, teologia, aktualizacja
O wyższości Nowego Przymierza (1,5-4,13). Egzegeza, teologia, aktualizacja
Wyższość kapłaństwa Chrystusowego (4,14-7,28). Egzegeza, teologia, aktualizacja
Wyższość ofiary Chrystusa (8,1-10,18). Egzegeza, teologia, aktualizacja
Wnioski moralne (10,19-13,25). Egzegeza, teologia, aktualizacja
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Zna podstawowe zagadnienia literackie i historyczne omawianego Listu
Posiada umiejętności badawcze, zwłaszcza analizy egzegetycznej i teologicznej wybranych fragmentów
Umie dokonywać syntezy przesłania biblijnego oraz potrafi ulokować je w szerszej perspektywie teologii NT
Potrafi wskazać na życiowe odniesienie przesłania biblijnego i jego znaczenie pastoralne i katechetyczne
Zna kluczowe pojęcia teologiczne i ich znaczenie w analizowanej księdze biblijnej oraz szerzej w teologii biblijnej
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
1) Główne aspekty teologiczne Listu do Hebrajczyków
2) Aktualność przesłania teologicznego Pisma
3) Czy można List do Hebrajczyków zaliczyć do Corpus Paulinum? Proszę uzasadnić swoje stanowisko.
4) Kapłaństwo Jezusa według Listu do Hebrajczyków
Kryteria oceniania
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Langkammer H. H., Jezus Chrystus – Arcykapłan Nowego Przymierza według listu do Hebrajczyków, Biblos 6, Tarnów 2009.
Łach S., List do Hebrajczyków. Wstęp – przekład z oryginału – komentarz – ekskursy, Pallottinum, Poznań 1959.
Paciorek A., List do Hebrajczyków. Tłumaczenie, wstęp i komentarz, RW KUL, Lublin 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: