Księga Liczb – retoryka i przesłanie teologiczne 12-102Bibl-34
Opis treści kształcenia
Gatunki literackie Księgi Liczb a jej struktury retoryczne i symboliczne
Archetypy i symbolika narracji
Teksty nomistyczne i ich pozycja w tekście
Symbolika tekstów nomistycznych
Teksty prorockie i ich pozycja w całokształcie Księgi Liczb
Retoryka Księgi Liczb a wiara wspólnoty (Kościoła)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Rozpoznaje strukturę Księgi Liczb, jej miejsce w kanonie i znaczenie w Pięcioksięgu
Ma uporządkowaną, pogłębioną wiedzę na temat retoryki biblijnej, źródeł jej pochodzenia
Ma pogłębioną znajomość specyfiki języka Księgi Liczb, jej walorów literackich i teologicznych
Potrafi ukazać podstawowe motywy teologiczne zawarte w warstwie symbolicznej i retorycznej, ze szczególnym uwzględnieniem roli tekstów nomistycznych
Rozumie symbolikę różnych rodzajów tekstów nomistycznych na poziomie treści i na poziomie formy literackiej
Umie wskazać kontynuację wiary ST w NT i tradycji Kościoła ze szczególnym uwzględnieniem Księgi Liczb
Kryteria oceniania
Przykładowe zadania/pytania służące ocenie osiągnięcia opisanych efektów kształcenia.
Opisać gatunki literackie ST i wskazać ich znaczenie dla przekazu wiary
Wskazać jakie formy literackie stosują pisma ST i ich znaczenie dla symboliki tekstu
Omówić kilka strategii retorycznych i sposób w jaki kreują symboliczny sens tekstu
Kryteria oceniania
wykłady: aktywne uczestnictwo w zajęciach; egzamin ustny lub praca pisemna
5,0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
4,0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
3,5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami określone w efektach kształcenia tego modułu
3,0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne, ale z licznymi błędami określone w efektach kształcenia tego modułu
2,0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne określone w efektach kształcenia tego modułu
Literatura
Zalecana literatura
Biblia dla każdego : tekst - komentarz - ilustracje. T. 2 / [komentarz Gianfranco Ravasi ; red. Henryk Witczyk ; oprac. Waldemar Chrostowski, Henryk Witczyk ; przekł. Magdalena Litwiniuk, Stanisław Czerwik, Jan Nowak]. Kielce : Jedność, 1995.
Chumasz Pardes Lauder : przekład Pięcioksięgu z języka hebrajskiego z uwzglednieniem Tory Ustnej opatrzony wyborem komentarzy Rabinów oraz hebrajski tekst komentarza Rasziego i Haftary z błogosławieństwami. Ks. 4, Bemidbar / tł. Sacha Pecaric. Kraków : Stowarzyszenie Pardes, 2009.
R. Meynet, Wprowadzenie do hebrajskiej retoryki biblijnej. Kraków 2001.
Jacob Neusner, Rabin rozmawia z Jezusem, [tł. Andrzej Wojtasik]. Kraków : Wydawnictwo M, 2010.
Z. Pawłowski, Narracja i egzystencja. Genesis w hermeneutyce opowieści, Toruń 2013, s. 15-55
T. Stanek, Przesłanie Pięcioksięgu w świetle struktury retorycznej, Poznań 2012
T. Stanek, Pięcioksiąg. Ujęcie narracyjno-symboliczne, Poznań 2014
E. N. Zwijacz, Obraz ludu Bożego według Księgi Liczb, Kraków, WN UPJPII 2010
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: