Autoprezentacja i kształtowanie wizerunku w sieci 11-WS-5EMTI-s
Treści przedmiotu:
1. Wprowadzenie w pojęcia związane z przedmiotem – autoprezentacja, kształtowanie wizerunku ich rola w edukacji i dla zawodu pedagoga
2. Kształtowanie świadomości własnego ciała (mowa ciała, emocje, integracja ciała, umysłu i oddechu)
3. Strategie komunikacyjne i typy wizerunków (jak rozpoznać najkorzystniejszy typ wizerunku dla konkretnej sytuacji i jak uruchomić korzystne skojarzenia w umysłach naszych odbiorców; przyciąganie i podtrzymywanie uwagi, wiarygodność)
4. Autoprezentacja grupowa – jak nad nią panować i budować korzystny wizerunek zespołu
5. Emisja głosu
6. Manipulacja i perswazja – jak je rozpoznać i ja im i przeciwdziałać
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po skończonych zajęciach student potrafi:
1. Wyjaśnić czym jest autoprezentacja i kształtowanie wizerunku i jakie ma znaczenie w zawodzie pedagoga
2. Wytłumaczyć czym jest mowa ciała i jak ją wykorzystać w kształtowaniu wizerunku. Wskazać rolę głosu w autoprezentacji
3. Objaśnić jak rozpoznać najkorzystniejszy typ wizerunku dla konkretnej sytuacji i jak uruchomić korzystne skojarzenia w umysłach naszych odbiorców.
4. Wymienić sposoby panowania nad autoprezentacją grupową (ma wiedzę jak budować korzystny wizerunek zespołu)
5. Wymienić zachowania manipulacyjne i perswazyjne; objaśnić techniki wykorzystywane w manipulacji
Kryteria oceniania
Wypowiedź ustna studenta - prezentacja wybranego tematu na forum grupy
Zaliczenie pisemne treści z konwersatoriów
Kryteria oceny:
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Aronson E., Wieczorkowska G., (2009) Kontrola naszych myśli i uczuć. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski&CO
Berne E., (2007) W co grają ludzie. Psychologia stosunków międzyludzkich. Warszawa: PWN
Chełpa S., Witkowski T., (1998) Psychologia konfliktów. Praktyka radzenia sobie ze sporami. Wrocław: Unus
Ferguson J., (1999) Asertywność doskonała. Poznań: Dom Wydawniczy Rebis.
Fornalczyk A., (1999) Oswajanie stresu. Praktyczna nauka relaksacji. Wrocław: Unus
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: