Warsztat pracy pedagoga 11-WPP-11-s
Tematyka zajęć dotyczy specyfiki pracy pedagoga szkolnego, rodzaju kompetencji zawodowych oraz zakresu jego zadań w świetle przepisów prawa oświatowego. Podjęte zostaną kwestie związane dokumentowaniem pracy pedagoga szkolnego oraz współpracą z różnego rodzaju instytucjami (poradnie, pomoc społeczna, władze lokalne, kuratorzy, policja, sąd).
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna główne obszary pracy pedagoga szkolnego, wiąże je z wielością ról przez niego podejmowanych
2. Zna metody oraz formy pracy wykorzystywane przez pedagoga szkolnego, potrafi wybrać potrzebne do tej pracy narzędzia
3. Zna specyfikę pracy podejmowanej przez pedagoga szkolnego z różnymi partnerami społecznymi (uczniowie, nauczyciele, rodzice) oraz instytucjami współpracującymi (poradnie psychologiczno-pedagogiczne, kuratorzy, sądy – wydziały do spraw rodzin i nieletnich, instytucje pomocy społecznej, władze samorządowe)
4. Zna zasady i sposoby dokumentowania pracy pedagoga szkolnego
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
Aktywność na zajęciach (zadania zespołowe)
Udział w dyskusji
Przygotowanie pracy zaliczeniowej
Literatura
Bielecki Robert: Pedagog szkolny: kierunek, oczekiwania, perspektywy. „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2012 nr 6, s. 21 – 28.
Budziak Ewa, Kantowicz Ewa: Koncepcje i praktyka współpracy pedagoga szkolnego ze środowiskiem lokalnym. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2014 nr 7, s. 3 – 9.
Budziak Ewa: Aspekty twórcze w pracy pedagoga szkolnego. „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2011 nr 9, s. 48 – 54.
Dąbrowska-Jabłońska Iwona: Relacje między pedagogiem a dzieckiem i jego rodziną w terapii pedagogicznej. „Opieka, Wychowanie, Terapia” 2000, nr 4, s. 24-27.
Diagnostyka pedagogiczna i profilaktyka w szkole i środowisku lokalnym. Pod red.
Marii Deptuły. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej im. Kazimierza
Wielkiego, 2004. ISBN 83-7096-513-X.
Dostęp on-line:
http://repozytorium.ukw.edu.pl/bitstream/handle/item/1644/Diagnostyka
%20pedagogiczna%20i%20profilaktyka%20w%20szkole%20i%20srodowisku
%20lokalnym.pdf?sequence=1
Dzikomska-Kucharz Anna: Pedagog w szkole. „Edukacja i Dialog” 2003, nr 1, s. 24-31.
Dzikomska-Kucharz Anna: Postrzeganie roli i miejsca pedagoga w środowisku szkolnym. „Kwartalnik Edukacyjny” 2001, nr 2, s. 36-43
Gajewska Grażyna, Szczęsna Anna, Doliński Artur: Teoretyczno-metodyczne aspekty warsztatu pedagoga. Scenariusze zajęć wychowawczych. T. 1. Wyd. 2 zm. Zielona Góra: PEKW „Gaja”, 2002.
Głosek Sławomira: Z doświadczeń pedagoga szkolnego. „Problemy Opiekuńczo-Wychowawcze” 2002, nr 5, s. 9-13.
Gwizdek Bożena, Sołtys Elżbieta: Rola i zadania pedagoga szkolnego [Cz. I-III] „Remedium” 2003, nr 9, s. 8-9; nr 10, s. 10-11; 2004, nr 1, s. 8-9
Krajewska Beata: Nowe zasady pomocy psychologiczno-pedagogicznej. „Nowa Szkoła” 2011 nr 4, s. 14 – 21.
Sałasiński Mirosław, Badziukiewicz Beata: Vademecum pedagoga szkolnego. Warszawa: WSiP 2003.
Śniatała Hanna: Oczekiwania uczniów wobec pedagoga szkolnego. „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2010 nr 4, s. 33 – 36.
Tomaszek Bożena: Drogi i bezdroża pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szkole. „Psychologia w Szkole” 2009 nr 2, s. 141 – 147.
Tomaszewska Liliana, Głowala Agnieszka: Kształcenie pedagogów - strategie, koncepcje, idee. „Życie Szkoły” 2007 nr 8, s. 64 – 66.
Walczak Danuta: Poradnia psychologiczno-pedagogiczna a szkoła. „Życie Szkoły” 2003 nr 1, s. 54 – 55.
Żabicka Krystyna, Żabicki Wiktor: Jak być pedagogiem szkolnym? „Edukacja i Dialog” 2000, nr 9, s. 62-63.
Żłobicka Krystyna, Żłobicki Wiktor: Jak być pedagogiem szkolnym? „Edukacja i Dialog” 2000 nr 9, s. 62 – 63. Dostęp on-line: http://www.eid.edu.pl/archiwum/2000,98/listopad,163/jak_byc_pedagogiem_szkolnym,10
56.html
Żurawik Agata: Pedagog szkolny przyjaciel czy „straszak”? „Problemy Opiekuńczo Wychowawcze” 2011 nr 8, s. 52 – 54.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: