Warsztat pracy nauczyciela edukacji wczesnoszkolnej 11-WPNE-3WN-n
Cele kształcenia zintegrowanego
Podstawa programowa kształcenia ogólnego na poziomie klas I -III i programy kształcenia zintegrowanego
Funkcje i zadania współczesnej szkoły
Prawidłowości rozwojowe dzieci w okresie wczesnoszkolnym i wybrane zaburzenia tego rozwoju
Metody oraz formy – konwencjonalne i alternatywne – pracy z dzieckiem stymulujące jego rozwój
Stymulowanie rozwoju uczniów klas I- III w sferze poznawczej, społecznej i emocjonalnej oraz techniki służące wzbogacaniu warsztatu pracy nauczyciela w tym zakresie
Sytuacje trudne w życiu ucznia w młodszym wieku szkolnym, a w tym konflikty interpersonalne dzieci oraz konstruktywne sposoby ich rozwiązywania
Najnowsze tendencje w edukacji zintegrowanej
Nauczyciel w edukacji zintegrowanej – status zawodowy i cechy osobowościowe
Współpraca szkoły z rodzicami i instytucjami wspomagającymi edukację dzieci w wieku wczesnoszkolnym
Dziecko dwujęzyczne a wybrane systemy wsparcia w Polsce i na świecie
Projektowanie ofert edukacyjnych w edukacji zintegrowanej
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
Scharakteryzuje aktualny stan edukacji zintegrowanej
Przedstawi podmioty procesu edukacyjnego na poziomie edukacji elementarnej
Ukaże założenia metodyczne pracy pedagogicznej w klasach I - III
Omówi planowanie pracy pedagogicznej w edukacji zintegrowanej
Zaprojektuje przykładowe oferty edukacyjne oparte na wielostronnej aktywności dziecka
Posiada umiejętność pracy w zespole oraz współpracy z podmiotami procesu edukacyjnego w klasach I - III
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, test, Prezentacja multimedialna, Egzamin praktyczny (obserwacja wykonawstwa), portfolio
bardzo dobry (bdb; 5,0)
dobry plus (+db; 4,5)
dobry (db; 4,0)
dostateczny plus (+dst; 3,5)
dostateczny (dst; 3,0)
niedostateczny (ndst; 2,0).
Literatura
• Adamek I. (2016), Pedagogika wczesnoszkolna. Kluczowe problemy (wybrane fragmenty).
• Bałachowicz J. (2006), Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby (wybrane fragmenty).
• Brzezińska A. (2006), Psychologiczne portrety człowieka (wybrane fragmenty).
• Brudnik E., Moszyńska A., Owczarska B. (2000), Ja i mój uczeń pracujemy aktywnie: przewodnik po metodach aktywizujących (wybrane fragmenty).
• Cywińska M. (2004), Konflikty interpersonalne dzieci w młodszym wieku szkolnym w projekcjach i sądach dziecięcych (wybrane fragmenty).
• Cywińska M. (red.) (2009), Sytuacje trudne w życiu dziecka (wybrane fragmenty).
• Cywińska M. (2017), Stres dzieci w młodszym wieku szkolnym. Objawy, przyczyny, możliwości przeciwdziałania (wybrane fragmenty).
• Dryden G.D., Vos J. (2000), Rewolucja w uczeniu (wybrane fragmenty).
• Dolya G. (2007), Klucz do uczenia się. Technologia rozwoju dziecka (wybrane fragmenty).
• Duraj–Nowakowa K. (1998), Integrowanie edukacji wczesnoszkolnej. Modernizacja teorii i praktyki (wybrane fragmenty).
• Filipiak E., Smolińska–Rębas H. (2000), Od Celestyna Freineta do edukacji zintegrowanej. W poszukiwaniu modelu wczesnej edukacji, czyli o tym, jak organizować sytuacje edukacyjne wyzwalające aktywność własną dziecka (wybrane fragmenty).
• Grzeszkiewicz B. (2006), Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej (wybrane fragmenty).
• Helm J. H., Katz L. (2004), Mali badacze. Metoda projektu w edukacji elementarnej (wybrane fragmenty).
• Klus-Stańska D. (2015), (Anty)edukacja wczesnoszkolna (wybrane fragmenty).
• Kopaczyńska I., Magda-Adamowicz M., Nyczaj-Drąg M. (2014), Pedagogika wczesnoszkolna. Uczeń i nauczyciel w zmieniającej się przestrzeni społecznej (wybrane fragmenty).
• Rau K., Ziętkiewicz E. (2000), Jak aktywizować uczniów? (wybrane fragmenty).
Strony internetowe zawierające materiały dotyczące problematyki zajęć, np.
https://ptd.edu.pl/proftest/mds.html
https://omep.org.pl/metoda-dobrego-startu
www.integracjasensoryczna.org.pl
www.novumgrom.pl
https://www.szkolneinspiracje.pl/jak-przygotowac-ocene-opisowa-w-klasach-i-iii/
http://www.kreatywnynauczyciel.edu.pl/artykul/1095/komunikacja_i_wspolpraca_z_rodzicami#.WHn2xFyOY0A
https://www.logopasja.pl/dziecko-dwujezyczne
http://dwujezycznosc.blogspot.com/p/dwujezycznosc-centrum-terapeutyczne.html
http://bilingualhouse.com/o-nas/
Literatura zostanie udostępniona przez prowadzącego zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: