Współczesne problemy edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej 11-WPE-11-n
- Współczesność i przyszłość edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (stan i perspektywy współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej)
- Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w kontekście zmian oświatowych w Polsce i w Europie
- Tendencje i kierunki zmian we współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Zmiany programowe we współczesnej edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
- Konstruktywistyczna teoria uczenia się i jej znaczenie w planowaniu i organizowaniu zintegrowanej edukacji dziecka.
- Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi jako paradygmaty współczesnych koncepcji edukacji
- Rodzic jako partner współczesnego nauczyciela
- Psychospołeczne funkcjonowanie dziecka w grupie przedszkolnej i klasie szkolnej
- Alternatywne rozwiązana w edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej (Montessori, Freinet, Steiner, Plan Daltoński)
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi:
Dokonać analizy i porównania założonego oraz rzeczywistego obrazu edukacji elementarnej
Wskazać słabe i mocne strony edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej w Polsce
Dokonać analizy podstaw programowych edukacji przedszkolnej i I etapu kształcenia ogólnego
Ocenić warunki i możliwości działań efektywnego nauczyciela
Wskazać rolę środowiska rodzinnego we wczesnej edukacji dziecka
Omówić wybrane alternatywne koncepcje edukacji przedszkolnej i wczesnoszkolnej
Jest wrażliwy na potrzeby, możliwości i ograniczenia najmłodszych uczniów
Kryteria oceniania
egzamin, dyskusja, analiza studium przypadku, wykonanie projektu prezentującego wybrany problem edukacji elementarnej
Praktyki zawodowe
-
Literatura
• Aktywna edukacja w przedszkolu i szkole. Teoria i praktyka, red. H. Krauze-Sikorska, K. Kuszak, Wydawnictwo WSPiA, Poznań 2010.
• Bałachowicz J., Style działań edukacyjnych nauczycieli klas początkowych. Między uprzedmiotowieniem a podmiotowością, Wydawnictwo „Comandor”, Warszawa 2009.
• Dziecko w szkolnej rzeczywistości. Założony a rzeczywisty obraz edukacji elementarnej, red. H. Sowińska, Wydawnictwo naukowe UAM, Poznań 2011.
• Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna. Obszary sporów, poszukiwań, wyzwań i doświadczeń w kontekście zmian oświatowych, red. D. Waloszek, Kraków 2010.
• Edukacja przedszkolna w teorii i praktyce, red. S. Włoch, Opole 2006.
• Goddard S., Jak osiągnąć sukcesy w nauce. Warszawa, PWN, Warszawa 2011.
• Klus – Stańska D., Nowicka M., Sensy i bezsensy edukacji wczesnoszkolnej, 2005.
• Michalak R., Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej, Wydawnictwo UAM, Poznań 2004.
• Okoń W., Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP, Warszawa 1999.
• Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problemy, rozwiązania, red. D. Klus-Stańska, M. Szczepska-Pustkowska, Wydawnictwa Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2009.
• Psychologiczne portrety człowieka, red. Brzezińska A. I., GWP, Gdańsk 2005.
• Waloszek D., Pedagogika przedszkolna. Metamorfoza statusu i przedmiotu badań, Kraków 2006.
• Wczesna edukacja dziecka. Stan obecny – perspektywy – potrzeby, red. J. Bałachowicz, 2006.
• Wczesna edukacja. Między schematem a poszukiwaniem nowych ujęć teoretyczno – badawczych, red. D. Klus – Stańska, E. Szatan, D. Bronk, Wydawnictwo UG, Gdańsk 2007.
• Winiarski M., Rodzina- szkoła- środowisko lokalne, Warszawa 2000.
• Współczesność i przyszłość edukacji elementarnej, red. B. Grzeszkiewicz, Szczecin 2006.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: