Warsztat pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym 11-WP2-4TER-n
1. Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna w kontekście – wybrane obszary; zasady; funkcje; cele;
2. Nauczyciel XXI wieku – wielość ról (tutor, mentor, przewodnik, obserwator, idol, praktyk, dyrygent, artysta, animator)
3. Alternatywne koncepcje edukacji dziecka we współczesnym przedszkolu i szkole podstawowej – świadoma adaptacja, krytyczna analiza założeń, tworzenie pomocy dydaktycznych w oparciu o koncepcje, jednak z uwzględnieniem potrzeb i możliwości współczesnego dziecka oraz otaczającego je świata (krytyczna recepcja pomocy rozwojowych)
4. Innowacje pedagogiczne jako źródło nowatorskich rozwiązań programowych, organizacyjnych, metodycznych mających na celu poprawę jakości pracy nauczyciela dziecka w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym
5. Edukacja artystyczna i filmowa jako inspiracje w pracy współczesnego nauczyciela wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia się student/ka:
1. Rozumie znaczenie przedszkola i szkoły podstawowej jako instytucji edukacyjnych.
2. Rozumie alternatywne koncepcje edukacji małego dziecka w środowisku przedszkolnym i szkoły podstawowej oraz wielość ról nauczyciela z tym związanych.
3. Dokonuje, zgodnie z podstawą prawną wychowania przedszkolnego i nauczania wczesnoszkolnego, recepcji wybranych elementów alternatywnych koncepcji edukacji małego dziecka.
4. Projektuje oryginalne rozwiązania w procesie wspierania rozwoju dziecka.
5. Zachowuje normy etyczne, zachowuje kulturę praktyki zawodowej.
Kryteria oceniania
- dyskusja podczas konwersatorium;
- obserwacja postaw studentów podczas konwersatorium;
- obserwacja i ocena aktywności studentów podczas zajęć;
- ocena z pisemnego lub ustna kolokwium;
- ocena z pisemnego lub ustna egzaminu;
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Seria Niezbędnik dobrego nauczyciela, A. I. Brzezińska (red.), Instytut Badań Edukacyjnych, Warszawa 2014
(dostęp i możliwość druku: http://eduentuzjasci.pl/dziecko-nastolatek/index.php?n=ndn-seria)
Bałachowicz J., Edukacja wczesnoszkolna w procesie zmiany. Dyskurs standardów czy dyskurs wartości? LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXVI, z. 1 – 2017, dostęp w sieci (według haseł przedmiotowych zawartych w tytule)
Bielski J., Nauczyciel doskonały. Kształtowanie się nauczycielskiego zawodu, warunki, kryteria i mierniki efektywności pracy nauczyciela, Kraków 2017
Jakubowicz-Bryx A. (red.), Edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna w warunkach przemian początku XXI wieku, Bydgoszcz 2004
Juljańska A., Kwella M., Szymańska K., Pomocnik nauczyciela. Sprawdzone pomysły na zmotywowanie i zorganizowanie Twojej klasy, Łódź 2011
W drodze do uczniowskiej szkoły COGITO, red. M. Kędra, Poznań 2018
Królica M., Piwowarska E., Skoczylas-Krotli E., Edukacja przedszkolna i wczesnoszkolna na początku XXI wieku. Wyzwania i konteksty, Częstochowa 2007
Moraczewska B., Alternatywne formy wychowania przedszkolnego – szanse i zagrożenia dla dziecka z chorobą przewlekłą,
(dostęp: https://e-szkolaspecjalna.pl/api/files/view/37534.pdf)
Pękała J., Współczesne dylematy polskiego nauczyciela, „Kwartalnik Pedagogiczny” 2012, nr 2;
(dostęp i możliwość druku:
https://www.researchgate.net/publication/337890269_Wspolczesne_dylematy_polskiego_nauczyciela/link/5df0de354585159aa47445ea/download)
Olczak A., Orłowska B.A., Edukacja przedszkolna – odkrywanie jej znaczenia, Gorzów Wielkopolski 2013
Pujer K. (red.), Pedagogika przedszkolna i wczesnoszkolna wybrane problemy, Wrocław 2016
(dostęp:https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/9962/monografia_Pedagogika_przedszkolna_i_wczesnoszkolna_issuu.pdf?sequence=1&isAllowed=y)
Rohner R., Wenke H., Pedagogika planu daltońskiego, Łódź 2011
Sowińska A., Sowiński R., Od nauczania do uczenia się. Nasz plan daltoński, Łódź 2017
Szymczyk L., Przemiany w teorii i praktyce wychowania przedszkolnego, Nauczyciel i Szkoła, 2 (52), 27-40 2012,
(dostęp: http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Nauczyciel_i_Szkola/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)-s27-40/Nauczyciel_i_Szkola-r2012-t2_(52)-s27-40.pdf)
Szulc A., Nowa szkoła. Zmianę edukacji warto zacząć od tablicy, Łódź 2019
Zwierzchowska I., (Nie)świadoma decyzja, czyli o motywach wyboru przedszkola Montessori, LUBELSKI ROCZNIK PEDAGOGICZNY T. XXXVII, z. 1 – 2018, dostęp: file:///C:/Users/sadow/Downloads/8172-5777.pdf
- Wybrane artykuły z czasopisma: Edukacja elementarna w teorii i praktyce,
dostęp: https://czasopisma.ignatianum.edu.pl/eetp
Zwiernik J., Alternatywa w edukacji przedszkolnej Studium teoretyczno-empiryczne, Wrocław 1996 Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego,
dostęp: https://core.ac.uk/download/pdf/51278994.pdf
Edukacja wczesnoszkolna w zmieniającej się rzeczywistości, red. P. Mazur, E. Miterka, Chełm 2011
dostęp:http://archiwum.pwsz.chelm.pl/uczelnia/wydawnictwa/Edukacja%20wczesnoszkolna%20w%20zmieniaj%C4%85cej%20si%C4%99%20rzeczywisto%C5%9Bci.pdf
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: