Metodyka wychowania muzycznego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 11-WMU-11-s
Współczesne systemy wychowania muzycznego, wybrane zagadnienia z teorii muzyki
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, w tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przysposabiającej do pracy oraz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U. poz. 356, z późn. zm.), która dotyczy szkół tzw. nowego typu (8-letnia szkoła podstawowa, branżowa szkoła I stopnia, szkoła specjalna przysposabiająca do pracy, szkoła policealna)
Dobór literatury muzycznej w zajęciach muzycznych w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
Metody i formy pracy w zakresie prowadzenia zajęć o charakterze muzycznym w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
Elementy muzykoterapii
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EK
student/ka:
Posługuje się terminologią muzyczną, posiada podstawowe informacje z zakresu teorii muzyki, zna założenia i stosuje metody współczesnych systemów wychowania muzycznego oraz potrafi określić miejsce, cele i założenia edukacji muzycznej w życiu i edukacji dziecka niepełnosprawnego.
Zna i korzysta z podstawy programowej z zakresu wychowania muzycznego w tworzeniu ćwiczeń muzycznych.
Rozpoznaje style muzyczne, zna sposoby właściwego doboru literatury muzycznej w edukacji dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i potrafi je stosować
Realizuje wybrane metody i formy pracy w zakresie prowadzenia zajęć o charakterze muzycznym w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
Potrafi ocenić możliwości percepcyjne oraz wykonawcze dziecka z niepełnosprawnością intelektualną i wykorzystać je w doborze ćwiczeń
Zna miejsce muzykoterapii we współczesnych systemach wychowania muzycznego, potrafi zastosować ćwiczenia muzykoterapeutyczne w wybranych typach niepełnosprawności
Kryteria oceniania
Sposoby oceniania:
scenariusz zajęć, prowadzenie fragmentu proponowanych zajęć
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0).
Literatura
Publikacje zwarte:
Jutrznia E., Niepełnosprawni w świecie muzyki, Warszawa 2007
Polskie Pismo Muzykoterapeutyczne, Akademia Muzyczna im. Karola Szymanowskiego
w Katowicach
Netografia:
Czasopismo Terapia Specjalna (dostęp: 6 września 2020)
https://terapiaspecjalna.pl/artykul/zajecia-z-muzykoterapii-stosowane-w-pracy-z-dzieckiem-z-niepelnosprawnoscia
Durlow G., Niepełnosprawność we współczesności a rola muzyki, Wartości w muzyce 6, 2014 (dostęp: 10 września 2020)
http://bazhum.muzhp.pl/media//files/Wartosci_w_muzyce/Wartosci_w_muzyce-r2014-t6/Wartosci_w_muzyce-r2014-t6-s301-317/Wartosci_w_muzyce-r2014-t6-s301-317.pdf
Jakonuk-Diallo A., Miejsce muzykoterapii w stymulowaniu rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (dostęp: 10 września 2020)
https://repozytorium.amu.edu.pl/handle/10593/25140
Popowski R., Wprowadzenie do problematyki animacji kultury muzycznej w środowisku osób z niepełnosprawnościami, Wychowanie Muzyczne nr 3, 2020 (dostęp: 6 września 2020)
http://www.wychmuz.pl/artykul_ar_71.html
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: