Warsztat kuratora sądowego 11-WKUR-11-s
Zapoznanie studentów z modelem organizacyjnym kurateli sądowej (od modelu społeczno-zawodowego do modelu zawodowo- społecznego), z działalnością kuratorów sądowych jako ważnego ogniwa w systemie profilaktyki i resocjalizacji. Poznanie podstawowych metod i technik pracy z dorosłymi i nieletnimi podopiecznymi, z akcentem na kształtowanie umiejętności nawiązania kontaktu z podopiecznymi i wspierania ich w procesie poprawy.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
przedstawić genezę kurateli sądowej w Polsce i na świecie
scharakteryzować organizację kurateli sądowej w Polsce i odróżnić sądową kuratelę rodzinną od kurateli dla dorosłych
wskazać akty prawne regulujące działalność kuratorów sądowych i instytucji z nimi współpracujących, objaśnić stosowanie środków związanych z poddaniem sprawcy przestępstwa próbie
oceniać, interpretować problemy poszczególnych podsądnych i planować wobec nich oddziaływania resocjalizacyjne
pracować w grupie
Kryteria oceniania
dyskusja,debata, prezentacje, zadania praktyczne podczas konserwatorium
5. – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze
znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z
licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bachmat P. i in., Kuratela sądowa. Sukcesy i porażki, Warszawa 2010.
Bałandynowicz A., Probacja. Wychowanie do wolności, Warszawa 1996.
Bielecka E. (pod red.), Profilaktyka i readaptacja społeczna – od teorii do doświadczeń praktyków, Białystok 2007.
Gromek K.: Kuratorzy sądowi. Komentarz do ustawy z 27 lipca 2001 r. Warszawa, 2002.
Jadach K., Praca kuratora sądowego w sprawach rodzinnych, nieletnich i karnych. Poznań 2011.
Jedynak T., Stasiak K. (pod red.), Zarys metodyki pracy kuratora sądowego, Warszawa 2008.
Konopczyński M., Kwadrans Ł., Stasiak K., Polska kuratela sądowa na przełomie wieków, Kraków 2016.
Kopeć-Chrościcka M.: Kurator sądowy. Zadania profilaktyczne i resocjalizacyjne. Warszawa, 1984.
Opora R., Resocjalizacja. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.
Ostrihanska Z., Greczuszkin A., Praca z indywidualnym przypadkiem w nadzorze kuratora sądowego, Lublin 2000.
Porembska M., Rola i zadania kuratora sądowego ds. rodzinnych i nieletnich w pracy z dzieckiem, młodzieżą, rodziną (w:) Marzec-Holka K., Bilska E., Głowik T., Iwanicki H. (red.) Profilaktyka i resocjalizacja. Od dysfunkcji do funkcjonalności, Warszawa 2012.
Śpiewak J.: Kurator sądowy w postępowaniu karnym wykonawczym (poradnik dla sprawujących dozory). Warszawa, 2000.
Urban B., Konopczyński M., Profilaktyka i probacja w środowisku lokalnym, Kraków 2013.
Wirkus Ł., Stres w pracy kuratora sądowego, Kraków 2015.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: