Terapia zajęciowa - podstawy choreoterapii 11-TRZPC-11-s
Treści kształcenia przedmiotu:
1. Zapoznanie studenta z historią terapii tańcem .
2. Zapoznanie studenta z funkcją tańca w socjoterapii i edukacji.
3. Zapoznanie studenta z celami i podstawowymi formami terapii poprzez taniec i ruch.
4. Zapoznanie studenta z podstawowymi ćwiczeniami techniki ruchu celem rozwijania świadomości własnego ciała.
5. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń opartych na improwizacji ruchowej i własnej ekspresji tanecznej.
6. Prezentacja oraz tworzenie ćwiczeń w oparciu o wykorzystanie różnorodnego materiału muzycznego : improwizacja na instrumentach perkusyjnych, muzyka klasyczna, muzyka etniczna.
7. Zapoznanie studenta z podstawowymi zasadami komponowania ruchu w przestrzeni.
8. Prezentacja ćwiczeń o charakterze aktywizującym i relaksacyjnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Student zna historię i podstawowe założenia terapii tańcem.
2. Student potrafi określić formy i cele pracy terapeutycznej
3. Umiejętność prawidłowego doboru materiału muzycznego do ćwiczeń ruchowych, relaksacyjnych, aktywizujących.
4. Student potrafi ocenić możliwości percepcyjne i wykonawcze grupy terapeutycznej i odpowiednio przygotować ćwiczenia ruchowe
5. Student potrafi wykorzystać ruch jako formę komunikacji niewerbalnej
6. Student potrafi tworzyć proste choreografie do muzyki
podejmuje działania twórcze, wykazuje się kreatywnością
7. Student potrafi pracować w zespole
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Podsumowująca: kolokwium końcowe i scenariusz zajęć
Formująca: scenariusze zajęć i obserwacja podczas zajęć.
Kryteria oceniania
5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Franklin E.N., (2007): Świadomość ciała. Wykorzystanie obrazów mentalnych w pedagogice ruchu, Warszawa.
Janiszewski M., (1993): Muzykoterapia aktywna, Warszawa-Łódź.
Kappert D., (2005) :Tańcząc z dziećmi,Warszawa.
Koziełło D., (2002): Taniec i psychoterapia, Poznań.
Kukiełczyńska Klaudia, (2002): Odbiór elementów dzieła muzycznego o charakterze uspokajającym w sferze emocjonalnej, [w:] Muzykoterapia Polska nr 1-2/2002, Wrocław.
Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.
Naumowicz M., (2003): Terapia muzyką i ruchem, Muzykoterapia Polska nr 3/4 (7/8).
Pędzich Z., (red.), (2009): Psychoterapia tańcem i ruchem – teoria i praktyka w terapii grupowej, Warszawa.
Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock.
Uwagi
W cyklu 2022/SL:
zajęcia prowadzone zdalnie |
W cyklu 2023/SL:
zajęcia prowadzone zdalnie |
W cyklu 2024/SL:
zajęcia prowadzone zdalnie |
W cyklu 2025/SL:
zajęcia prowadzone zdalnie |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: