Szkoła w środowisku lokalnym 11-SZW-11-n
Treści programowe dla przedmiotu:
Typologia środowisk lokalnych i ich charakterystyka.
Miejsce i zadania szkoły w środowisku lokalnym.
Rola dyrektora szkoły w kontekście wykonywania zadań na rzecz i we współpracy ze środowiskiem lokalnym .
Odpowiedzialność dyrektora szkoły za kreowanie wizji rozwoju placówek oświatowych w środowisku lokalnym z uwzględnieniem koncepcji POST.
Zadania samorządów a wspieranie rozwoju placówek oświatowych.
Działalność edukacyjna samorządów lokalnych a kształtowanie poczucia przynależności wspólnotowej.
Budowanie społeczeństwa obywatelskiego w kontekście realizacji zadań edukacyjnych w środowisku lokalnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student/ka:
Potrafi określić miejsce szkoły w środowisku lokalnym oraz scharakteryzować wybrane typy środowisk lokalnych;
Potrafi określić rolę szkoły w odniesieniu do kształtowania funkcjonowania środowiska lokalnego;
Umie podejmować zadania w zakresie kreowania tożsamości szkoły, oparte na koncepcji POST (Polityki Oświatowej Samorządu Terytorialnego);
Potrafi animować współpracę środowiskową rozumianą jako zadanie szkoły;
Podejmuje działania projektowe indywidualnie i w zespole.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Projekt;
Prezentacja efektów działań projektowych.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0): pełne rozumienie problematyki zajęć z umiejętnością generowania indywidualnych oryginalnych rozwiązań;
dobry plus (+db; 4,5): pełne rozumienie problematyki zajęć;
dobry (db; 4,0): rozumienie zasadniczych zagadnień z zakresu problematyki zajęć;
dostateczny plus (+dst; 3,5): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć;
dostateczny (dst; 3,0): elementarne rozumienie zagadnień objętych problematyką zajęć z licznymi błędami;
niedostateczny (ndst; 2,0): brak orientacji w zakresie roli szkoły w środowisku lokalnym.
Literatura
Melosik Z., Przyszczypkowski K., (red.) Wychowanie obywatelskie. Studium teoretyczne, porównawcze i empiryczne, Toruń – Poznań 1998.
Przyszczypkowski K., Edukacja dla demokracji. Strategie zmian a kompetencje obywatelskie, Toruń – Poznań 1998.
Śliwerski B., Problemy współczesnej edukacji. Dekonstrukacja polityki oświatowej III RP, Warszawa 2009.
Rozwój i edukacja. Wielkie przewartościowanie, Szomberg J., (red.) Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Gdańsk 2011.
Szomberg J. (red.) Pakt dla szkoły. Zarys koncepcji kształcenia ogólnego, Instytut Badań nad Gospodarką Rynkową, Poznań 2003.
Chałas K. (red.), Kreowanie tożsamości szkoły, T. 1, Wyd. KUL, Lublin 2009;
Chałas K., Komorowska B. (red.), Kreowanie tożsamości szkoły, T. 2, Wyd. KUL, Lublin 2009;
Mendel M. (red.), Animacja współpracy środowiskowej; Wyd. Adam Marszałek, Toruń 2002;
Pilch T., Lepalczyk I., Pedagogika społeczna, Wyd. Akademickie ŻAK, Warszawa 1995;
Radziewicz-Winnicki A., Pedagogika społeczna, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2008;
www.ceo.org.pl/sites/default/files/CEO/davBinary/Publikacje/post_broszura_ze_zdjeciami.pdf;
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Prawo oświatowe. (Dz. U. z 2018 r. poz. 996, 1000, 1290, 1669 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 534);
Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz.U. z 2019 r., poz. 506).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: