Seksualność dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną 11-SDM-2SP-s
1. Biologiczne podstawy seksualności.
2. Psychospołeczne uwarunkowania rozwoju seksualnego.
3. Seksualność dzieci - rozwój normatywny i nienormatywny.
4. Seksualność adolescentów - rozwój normatywny i nienormatywny.
5. Prawa osób niepełnosprawnych do przeżywania i wyrażania seksualności oraz edukacji seksualnej. Wyzwania dla rodziców i opiekunów w obszarze seksualności dzieci/ podpoiecznych.
6. Scenariusz zajęć/spotkania/rozmów dotyczących wybranej grupy wiekowej dzieci/młodizezy z niepełnosprawnościami, adresowany do rodziców/wychowawców/opiekunów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2019/SL: |
Efekty kształcenia
Student potrafi:
1. Opisać , wyjaśnić i zróżnicować proces rozwoju psychoseksualnego dzieci i młodzieży, znajdujących się a w normie intelektualnej i z niepełnosprawnością intelektualną i/lub fizyczną.
2. Wyjasnić specyfikę funkcjonowania seksaulnego dzieci i młodziezy z niepełnosprawnosciami.
3. Sporządzić scenraiusz, stanowiący baze do przezprowadzenia rozmowy/ zajęć adresowanej do wybranej grupy odbioróców, związanych z kwestiami niepełnosprawności dzieci i/lub adolescentów.
4. Wykazać się wrazliwością etyczną i adekwatną postawą moralną związaną z tematami seksualności, ze szczególnym uwzględniem seksualności dzieci i/lub młodzieży z niepełnosprawnościami.
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, zaliczające: 70% poprawnych odpowiedzi na minimalna ocenę pozytywną; 71%-75% - ocena dostateczna, 76%-80% - ocena dostateczna plus, 81%-86% - ocena dobra, 87%-94% - ocena dobra plus, 95%-100% - ocena bardzo dobra
Kolokwium pisemne: test zbudowany z pytań zamkniętych i otwartych.
Przygotowanie prezentacji, referatów, charakterystyk, projektów (ustalenie z grupą na ćwiczeniach).
Znajomość literatury źródłowej,
Poprawność merytoryczna,
Umiejętność analizy i syntezy treści źródłowych, poprawność wnioskowania, kreatywność i pomysłowość proponowanych rozwiązań
Literatura
Dąbrowska M. (2013) Zachowania dzieci i młodzieży z dysfunkcjami poznawczymi, emocjonalnymi i behawioralnymi. Toruń: Wydawnictwo A. Marszałek,
Kijak R. (2009), Seks i niepełnosprawność. Doświadczenia seksualne osób z niepełnosprawnością intelektualną. Kraków: Impuls
Lew-Starowicz Z., Skrzypulec V. (red.) (2010) Podstawy seksuologii. Warszawa: Wydawnictwo Lekarskie PZWL, rozdziały: 4.1, 4.2, 4.3, 4.4, 4.10, 5.1, 5.2, 5.3, 5.4., 5.5.
Kościelska M. (2004) Niechciana seksualność. O ludzkich potrzebach osób niepełnosprawnych intelektualnie. Warszawa: Wydawnictwo Jacek Santorski & Co. (zgodnie z tematem nr 7).
Carnes P. (2009) Od nałogu do miłości. Jak wyzwolić się z uzależnienia od seksu i odnaleźć prawdziwe uczucie. Poznań: Media Rodzina, rozdział 1.
http://www.niebieskalinia.pl/pismo/wydania/dostepne-artykuly/4249-przemoc-seksualna-wobec-dzieci
http://www.niebieskalinia.pl/pismo/wydania/dostepne-artykuly/4973-konsekwencje-przemocy-seksualnej-wobec-dzieci
http://www.niebieskalinia.pl/pismo/wydania/dostepne-artykuly/4925-przemoc-seksualna-proba
Fornalik, I. (2011), Dojrzewanie. Miłość. Seks. Poradnik dla rodziców osób z niepełnosprawnością intelektualną. Warszawa.
Fornalik, I. (2011), Jak edukować seksualnie osoby z niepełnosprawnością intelektualną? Poradnik dla specjalistów. Warszawa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: