Relaks i wizualizacja w socjoterapii 11-RIW-11-s
Student:
1) uzyskuje podstawową wiedzę na temat: fizjologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów stresu i radzenia sobie z nim; miejsca relaksacji i wizualizacji w procesie socjoterapeutycznym, korekcyjno-kompensacyjnym i dydaktyczno-wychowawczym; wybranych technik relaksacyjnych i wizualizacyjnych; obowiązujących zasad i reguł relaksacji i wizualizacji; przeciwwskazań w wykorzystaniu poznanych metod;
2) rozumie: istotę związku między funkcjonowaniem ciała i umysłu; znaczenie i wpływ zajęć relaksacyjnych na proces socjoterapeutyczny; specyfikę wybranych metod relaksu i wizualizacji; różnicę między wybranymi metodami i technikami;
3) posiada umiejętność: prawidłowego posługiwania się pojęciami i terminami z zakresu relaksacji i wizualizacji; poprawnego wykorzystywania odpowiednich metod i technik relaksu i wizualizacji; zaprojektowania i przeprowadzenia zajęcia relaksacyjno-koncentrujących i terapeutyczno-korekcyjnych
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu kursu student:
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat fizjologicznych, psychologicznych i społecznych aspektów stresu;
- ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat poznawczych i behawioralnych sposobów radzenia sobie ze stresem;
- precyzyjnie wyjaśnia istotę związku między funkcjonowaniem ciała i umysłu;
- w sposób klarowny i spójny wyjaśnia znaczenie i wpływ zajęć relaksacyjnych na proces socjoterapeutyczny;
- w sposób uporządkowany charakteryzuje specyfikę wybranych metod relaksacji i wizualizacji oraz wskazuje różnicę między wybranymi metodami i technikami;
- twórczo projektuje zajęcia relaksacyjno-koncentrujące i terapeutyczno-korekcyjne;
- posiada pogłębioną umiejętność poprawnego wykorzystywania podczas zajęć socjoterapeutycznych odpowiednich metod i technik relaksacji i wizualizacji, stosując obowiązujące zasady i reguły relaksacji i wizualizacji, z uwzględnieniem przeciwwskazań w ich wykorzystaniu;
Kryteria oceniania
Ocena samodzielnie zaprojektowanej sesji relaksacyjno- wizualizacyjnej
Sprawdzenie poprzez obserwację i nadzór umiejętności metodycznych podczas ćwiczeń
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bilikiewicz, T. (1976). Psychoterapia w praktyce ogólnolekarskiej. Warszwa: PZWL
Cavallier P., F., (1994). Wizualizacja. Od obrazu do działania. Poznań: DOM WYDAWNICZY REBIS
Day, J. (1997). Twórcza wizualizacja dla dzieci. Poznań: ZYSK I S-ka
Dąbrowska - Jabłońska I., (2006). Terapia dzieci i młodzieży. Kraków: IMPULS
Heszen, I., Sęk, H. (2008). Psychologia zdrowia. Warszawa: PWN
Grochmal, S. (1979). Teoria i metodyka ćwiczeń relaksowo-koncentrujących. Warszawa: PZWL
Kosslyn, S., Rosenberg, R. (2006). Psychologia. Mózg. Człowiek. Świat. Kraków: Znak
Matyja, A. (2005). Metody i techniki stosowane w socjoterapii. W: Publikacje edukacyjne. Nr 4.
Sawicka, K. (2004). Formy aktywności w grupie socjoterapeutycznej. W: REMEDIUM (VII/VIII)
Robbins, E.; Davis, M; Matthew McKay, M. (2007). Jak zwalczyć stres i osiągnąć pełen relaks? Gliwice: Helion
Teml, H. (1997). Relaks w nauczaniu. Warszawa: WSiP
Vopel, K. (2004). Latający dywan - łatwiejsza nauka dzięki odprężeniu. Kielce: JEDNOŚĆ
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: