Rewalidacja dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi 11-RD-3SP-n
Przygotowanie do projektowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi - dziećmi z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Dziecko ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w polskim systemie oświaty. Terapia pedagogiczna i jej znaczenie w procesie edukacji dziecka (istota terapii pedagogicznej, modele postępowania pedagogiczno- terapeutycznego, efektywność terapii, a sposoby funkcjonowania terapeutycznego nauczyciela i terapeuty), Profilaktyka i wczesna interwencja w pracy z dzieckiem z trudnościami w uczeniu się (istota, cele i istota podejmowania wczesnej interwencji, zdrowie psychiczne dziecka i jego otoczenia, jako cel działań profilaktycznych. Zasady, mechanizmy planowania i prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zapoznanie z teoretycznymi i praktycznymi przesłankami metod wspierających rozwój umiejętności szkolnych
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjnych oraz programów terapeutycznych, zajęć rewalidacyjnych dla dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szczególności z lekką niepełnosprawnością intelektualną
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
- definiuje i wyjaśnia podstawowe przyczyny trudności w nauce szkolnej dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szczególności z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- planuje zgodnie z przesłankami metodycznymi IPET
- rozumie i charakteryzuje podstawowe zasady i mechanizmy prowadzenia zajęć rewalidacyjnych dla dzieci z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- charakteryzuje i potrafi zastosować metody wspierające rozwój poszczególnych funkcji i umiejętności szkolnych dzieci ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
- analizuje przebieg zajęć rewalidacyjnych i na bieżąco dostosowuje je do potrzeb i możliwości dziecka
- przeprowadza obserwacje dziecka z trudnościami szkolnymi
- pisze raport z wykonanego projektu badawczego polegającego na przeprowadzeniu zajęć rewalidacyjnych dla dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną
- podczas pracy w grupie proponuje rozwiązania analizowanych problemów, przedstawia argumenty, uczestniczy w procesie osiągania wspólnych ustaleń
Kryteria oceniania
est, obecność, aktywność na zajęciach
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Kryteria oceny podsumowującej:
40% oceny podsumowującej stanowi ocena z kolokwium
60% oceny podsumowującej stanowi ocena realizacji zadań przygotowywanych w ramach ćwiczeń
Literatura
• Bielecka A., Karska U., Mytych E.(2010), Zaburzenia percepcji słuchowej, w: E. M. Skorek, Terapia pedagogiczna. Zaburzenia rozwoju psychoruchowego dzieci, Kraków Impuls.
• Brophy J.(2002), Motywowanie uczniów do nauki, PWN, Warszawa.
• Buchnat M., (2015) Formy organizacyjne kształcenia dziecka z lekką niepełnosprawnością intelektualną a jego kompetencje społeczne, Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
• Buchnat M., Motywacja do nauki szkolnej uczniów z lekką niepełnosprawnością intelektualną. Studium różnicy płci, [w:] Studia Edukacyjne nr 34/2015, s. 135-153.
• Byers R., Rose R. (2002) Jak zaplanować pracę z dziećmi o specjalnych potrzebach edukacyjnych, Warszawa;
• Chmielnicka-Plaskota A., (2014) Rysunek dziecka. Badania porównawcze Polska-USA, Warszawa.
• Chrzanowska I., Szumski G., (2019), Edukacja włączająca w przedszkolu i szkole, Wyd. FRSE, Warszawa. http://czytelnia.frse.org.pl/media/Edukacja_online.pdf
• Cieszyńska-Rożek J. (2013), Metoda Krakowska wobec zaburzeń rozwoju dzieci , wyd: Omega
• Czajkowska L., Herda K. (1989) Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa.
• Elliot J., Place M. (2000) Dzieci i młodzież w kłopocie. Warszawa
• Głodkowska J. (red.)(2010), Dydaktyka specjalna w przygotowaniu do kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi,, Wydawnictwo APS, Warszawa.
• Głodkowska J. (red.)(2011), Uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi w szkole ogólnodostępnej, Wydawnictwo APS, Warszawa.
• Grochmal-Bach B., Wychowanie i terapia w rewalidacji dzieci i młodzieży. - Wyd. 2 poszerz. - Kraków : Oficyna Wydaw. "Impuls", 2001
• Gruszczyk-Kolczyńska E. (1992) Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa.
• Gruszczyk-Kolczyńska E., Zielińska E. (2005) Wspomaganie dzieci w rozwoju do skupienia uwagi i zapamiętywania. Warszawa.
• Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska E. (2009) Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, Warszawa, Wyd. Edukacja Polska.
• Kamińska A., (2009). Psychologiczne podstawy rewalidacji indywidualnej dziecka z niepełnoprawnością intelektualną
• Kielin J., Profil osiągnięć ucznia : przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych. - Gdańsk : Gdańskie Wydaw. Psychologiczne, 2002
• King G.(2004) Umiejętności terapeutyczne nauczyciela. Gdańsk;
• Kossakowski Cz., Zaorska M., (red.), Dziecko o specjalnych potrzebach edukacyjnych / red. nauk. Czesław Kosakowski, Marzena Zaorska. - Toruń : Wydaw. Edukacyjne "Akapit", 2000
• Kujawa E., Kurzyna M.,(2012) Metoda 18 struktur wyrazowych, WSiP, Warszawa
• Majchrzak I. (2014), Nazywanie świata - odimienna metoda nauki czytania „MAC Edukacja.
• Mańkowska I., (2009), Kreowanie rozwoju dziecka : kinezjologia edukacyjna i inne nowoczesne metody terapeutyczne w praktyce., Gdynia : Wydawnictwo Pedagogiczne Operon.
• Obuchowska I. (2001) O procesie wyboru metod rehabilitacji. W:Dykcik W., Szychowiak B. (red) Nowatorskie i alternatywne metody w teorii i praktyce pedagogiki specjalnej. Poznań.
• Obuchowska I. (2002) Osoby niepełnosprawne: diagnoza dla rozwoju. W.Lotz D., Wenta K., Seidler W. (red) Diagnoza dla osób niepełnosprawnych. Szczecin
• Osik D., Wojnarowska A., Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Lublin : Wydaw. UMCS, 2001
• Skalik K. (2018), Specjalne potrzeby edukacyjne a matematyka, ORE, Warszawa. https://www.ore.edu.pl/2019/02/specjalne-potrzeby-edukacyjne-a-matematyka/
• Skibińska H. (2001) Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu. Bydgoszcz.
• Skorek E. M. (red.) (2010), Kinezjologia edukacyjna jako wsparcie dla uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych // W: Terapia pedagogiczna. T.2, Zagadnienia praktyczne i propozycje zajęć, Kraków : Oficyna Wydawnicza Impuls,
• Wosik D., Wojnarska A. (2001) Wspomaganie rozwoju uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Lublin;
• Wyczesany J. (red.) (2014), Dydaktyka specjalna. Wybrane zagadnienia, Wyd. Harmonia.
• Zakrzewska B. (1996) Trudności w czytaniu i pisaniu, Warszawa, WSiP.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: