Pedagogika zabawy 11-PZAB-11-n
Przedmiot obejmuje 8 godzin wykładów i 8 godzin konwersatorium. Podczas wykładów studenci poznają podstawy pedagogiki zabawy jako metodyki pracy z grupą, a także zdobywają wiedzę o roli, rodzajach i funkcjach zabawy w życiu człowieka. Ponadto, uczestnicy zajęć poznają teoretyczne podstawy zabaw fundamentalnych Colin Rose oraz różne teorie dotyczące zabawy. Z kolei na konwersatoriach studenci poznają i doświadczają, a następnie wykorzystują w praktyce różnorodne gry i zabawy dla dzieci i młodzieży.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
1. Student zna podstawy pedagogiki zabawy.
2. Student objaśnia rolę zabawy w życiu człowieka
3. Student rozróżnia i wskazuje funkcje zabawy
4. Student rozróżnia rodzaje zabaw
5. Student potrafi zorganizować i zaplanować zabawę
6. Student sporządza scenariusz zabaw z wybraną grupą
7. Student potrafi bawić się z grupą dzieci
8. Student obiektywnie ocenia wkład pracy własnej i innych w realizowanych wspólnie zadaniach podczas konwersatoriów.
9.Student potrafi komunikować się z grupą i organizować pracę w grupie.
Kryteria oceniania
kolokwium pisemne sprawdzające wiedzą zdobytą na wykładach,
ocena sporządzonych scenariuszy zabaw z dziećmi i młodzieżą oraz aktywność i obecność na konwersatoriach.
Literatura
- Böhner Thorsten, Zabawy ułatwiające nawiązywanie kontaktów, Jedność, Kielce 2002
- Doman R., Metody pedagogiki zabawy w pracy z dziećmi w wieku przedszkolnym, Lublin 2003.
- Ptak I., Pedagogika zabawy a dziecko i jego integracja społeczna, Częstochowski Biuletyn Oświatowy, 2011, nr 4
- Dymara B., „Dziecko w świecie zabawy. O kulturze, cechach i wartościach ludycznej edukacji”, Impuls, Kraków 2009
- Fuchs Birgit, Gry i zabawy na dobry klimat w grupie, Jedność, Kielce 2004
- Grabowski M., Zabawa jako podstawowa forma aktywizacji dziecka w wieku wczesnoszkolnym, Edukacja Elementarna w Teorii i Praktyce, 2011, nr 2/3,
- Griesbeck Josef, Zabawy dla grup, Jedność, Kielce 2004
- Kołodziejczyk M., Zabawy, które pomagają dzieciom, Katalog zabaw,
dostęp: http://www.105.edu.pl/publikacje/019_kolodziejczyk_zabawy.pdf
- Wasilak A., „Zabawy z chustą” Wydawnictwo KLANZA, Lublin 2002
- Vopel W. Klaus, Zabawy które łączą, Tom 1 - 5, Jedność, Kielce 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: