Psychologia rozwoju człowieka 11-PSRC-11-n
Student zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej: zmiana, ciągłość, czynniki warunkujące rozwój, wyznaczniki rozwoju. Potrafi wymienić i wyjaśnić na czym polegają metody badawcze, stosowane w ps. rozwojowej. Zna na podstawowym poziomie historię rozwoju psychologii rozwoju jako nauki. Potrafi wskazać tendencje zmiany w przedmiocie zainteresowania i metodach badań stosowanych przez psychologie rozwoju człowieka. Zna najistotniejsze koncepcje rozwoju. Potrafi podzielić okres życia ludzkiego na poszczególne okresy rozwojowe. Umie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju. okres rozwoju perinatalnego i okres okołoporodowy, według schematu: rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Potrafi analizować je z perspektywy koncepcji przywiązania (przy uwzględnieniu rozwoju koncepcji) Eriksona, Piageta, Wygotskiego, Kohlberga, Levinsona - umie też wymienić zadania rozwojowe poszczególnych etapów i ukazać logikę ich następstwa w czasie. Potrafi wskazać czynniki wpływające na rozwój w toku całego życia człowieka - przy czym analizuje sytuację osoby z perspektywy zasobów, potencjału rozwojowego i ryzyka. Potrafi uwzględnić kontekst zewnętrzny i wewnętrzny rozwoju.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Definiuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia z psychologii rozwoju człowieka
Charakteryzuje zasady, prawidłowości i mechanizmy rozwoju psychicznego człowieka w ciągu życia
Analizuje uwarunkowania rozwoju w poszczególnych okresach życia człowieka
Rozumie i charakteryzuje podstawowe koncepcje rozwoju, a szczególnie: J. Piageta, L.S. Wygotskiego, E. Eriksona, D. Levinsona, M. Tyszkowej
Opisuje właściwości rozwoju psychicznego w różnych okresach życia człowieka
Interpretuje okresy rozwoju człowieka z perspektywy społeczno-interakcyjnej teorii rozwoju
Przeprowadza obserwacje osób w różnych okresach rozwoju
Przygotowuje praktyczne rozwiązania problemów z zakresu psychologii rozwoju człowieka
Sporządza raport z wykonania projektu „Analiza funkcjonowania osoby w wybranym okresie rozwoju”
Podczas pracy w grupie formułuje własne poglądy i współpracuje w celu osiągnięcia wspólnych ustaleń
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, test , praca na zajęciach.
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Becelewska D., Repetytorium z rozwoju człowieka. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi486rj_-HrAhWIxIsKHYJGD084FBAWMAZ6BAgHEAE&url=http%3A%2F%2Fwww.dbc.wroc.pl%2FContent%2F1570%2Frepetytorium_k.pdf&usg=AOvVaw2h4X3gxbOP9rWGIfQn5SaK
Bee H., Psychologia rozwoju człowieka. Poznań 2004, Zysk i S-ka.
Brzezińska A.I., Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. Gdańsk 2005, GWP.
Brzezińska i in., Portrety psychologiczne człowieka. Cykl artykułów. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwi486rj_-HrAhWIxIsKHYJGD084FBAWMAd6BAgIEAE&url=http%3A%2F%2Fspolecznosc.targowek.waw.pl%2Fpage%2Fdata%2Fother%2Fsejmik.pdf&usg=AOvVaw2o2I-gHmJmDCe4h0ZEGquY
Brzezińska A.I., Appelt K., Ziółkowska B., Psychologia rozwoju człowieka. Gdańska 2016, GWP, e-book
Harwas-Napierała B., Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Charakterystyka okresów życia człowieka. Warszawa 2000, PWN.
Harwas-Napierała B. Trempała J., Psychologia rozwoju człowieka. Rozwój funkcji psychicznych. Warszawa, 2000, PWN.
Niemierowski T., Pojęcie rozwoju w psychologii rozwojowej. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjTzqz-g-LrAhXHtYsKHdYZCBQQFjAIegQICRAB&url=http%3A%2F%2Feduentuzjasci.pl%2Fimages%2Fstories%2Fpublikacje%2FNDN%2Frozwoj%2FNDN_Rozwoj_dziecka_1_Wczesne_dziecinstwo.pdf&usg=AOvVaw3uP-or3tW6VrKp2vBXjhAf
Podstawowe osiągnięcia rozwojowe w poszczególnych okresach życia. https://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwiluvq3guLrAhXk_CoKHfuUAAI4HhAWMAl6BAgCEAE&url=https%3A%2F%2Fpl-static.z-dn.net%2Ffiles%2Fdd2%2F4c9d4620621072c07e8e5da636505af5.pdf&usg=AOvVaw3q7k8Iln4PrlGnyOtYZ_11
Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M., Psychologia rozwoju człowieka. Zagadnienia ogólne. Warszawa 1996, PWN.
Schaffer H.R. Psychologia dziecka. Warszawa 2005, WN PWN.
Schaffer H.R., Rozwój społeczny. Dzieciństwo i młodość. Kraków 2006, Wyd. UJ.
Schaffer H.R., Psychologia rozwojowa. Podstawowe pojecia. Kraków 2010, Wyd. UJ.
Trempała J. (red.), Psychologia rozwoju człowieka. Warszawa 2011, Wyd. Nauk. PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: