Pedagogika specjalna 11-PSJ-11
Znajomość podstawowych zagadnień związanych z przedmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej, zagadnień teoretycznych odnoszących się do paradygmatu niepełnosprawności, konsekwencji niepełnosprawności, kierunków i zasad pracy z osobami niepełnosprawnymi.
Refleksja na temat postaw i problemu uprzedzeń wobec osób niepełnosprawnych oraz dostrzeżenie możliwości oddziaływań służących przełamywaniu barier i stereotypów ku otwartości i dialogowi oraz wrażliwości na potrzeby człowieka z niepełnosprawnością.
Wykorzystanie teoretycznych koncepcji niepełnosprawności oraz wiedzy na temat psychospołecznych aspektów funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sensoryczną (z uszkodzonym wzrokiem, słuchem), niepełnosprawnością ruchową, całościowymi zaburzeniami rozwoju, chorych przewlekle w procesie konstruowania celów oddziaływań wspomagających.
Umiejętność analizowania problemów środowiska rodzinnego związanych z niepełnosprawnością dziecka.
Umiejętność wyboru optymalnych form edukacji szkolnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością; wyznaczania kierunków, obszarów oddziaływań rehabilitacyjnych oraz przestrzegania podstawowych zasad w pracy z osobami z niepełnosprawnością.
Twórcze wykorzystanie wiedzy na temat interpersonalnego wymiaru oddziaływań rehabilitacyjnych w procesie budowania tożsamości zawodowej pedagoga specjalnego.
Literatura
Barnes C., Mercer G. (2008) Niepełnosprawność, Warszawa: Sic!
Borkowska M. (red.) (1997). Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Warszawa: WSiP
Doroszewska J. (1981). Pedagogika specjalna. Wrocław: Ossolineum
Dykcik W. (red) (1997). Społeczeństwo wobec problemów i autonomii osób niepełnosprawnych. Poznań: Wyd. UAM
Dykcik W., Twardowski A. (2006). Poznańska pedagogika specjalna. Tradycje-osiągnięcia - perspektywy rozwoju. Poznań: Wyd. naukowe UAM
Dykcik W.(2005), Pedagogika specjalna wobec aktualnych sytuacji i problemów osób niepełnosprawnych. Poznań: Wyd. Naukowe PTP
Dykcik W., Kosakowski Cz., Kuczyńska-Kwapisz J.(red.) (2002). Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. Olsztyn- Poznań- Warszawa: PTP
Dykcik, Wł. (red.) (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: Wyd. Nauk. UAM
Hulek A. (red.) (1993) Świat ludziom niepełnosprawnym. Warszawa
Kowalik S. (1999). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych. Katowice: "Śląsk"
Lipkowski O. (1982). Pedagogika specjalna. Warszawa
Michałowicz R. (red.) (2001). Mózgowe porażenie dziecięce. Warszawa: Państwowe Zakłady Wydawnictw Lekarskich
Obuchowska, I. (red.) (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP
Obuchowska, I. i Krawczyński, M. (1991). Chore dziecko. Warszawa: NK
Ostrowska A., Sikorska J. (1996).Syndrom niepełnosprawności w Polsce. Bariery integracji. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN
Palak Z. (red.) (2008) Pedagog specjalny w procesi edukacji, rehabilitacji i resocjalizacji. Lublin: Wyd. UMCS,
Pisula E. (2000), Autyzm u dzieci-diagnoza, klasyfikacja, etiologia. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Sękowska Z. (1998): Pedagogika specjalna. Warszawa,
Smith D.D. (2008) Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki, Warszawa: Wyd. APS
Speck O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP
Szczepankowski B. (1999). Niesłyszący - głusi -głuchoniemi. Wyrównywanie szans. Warszawa: WSiP
Walthes R. (2007) Tyflopedagogika. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: