Psychologia sądowa 11-PS-3PR-pw-n
Treści kształcenia modułu zajęć/przedmiotu:
1. Podstawowe pojęcia psychologii sądowej i jej miejsce w systemie nauk
2. Wybrane psychologiczne koncepcje przestępczości
3. Miejsce, rola i zadania psychologa w postepowaniu sądowym
4. Warunki poprawnego gromadzenia zeznań świadków
5. Elementy diagnozy i ekspertyzy sądowej oraz metody stosowane przy ich sporządzaniu
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu i potwierdzeniu osiągnięcia EK student /ka potrafi:
1. Zdefiniować podstawowe pojęcia psychologii sądowej oraz określić jej miejsce w systemie nauk
2. Przedstawić rozwój i elementy psychologicznych koncepcji przestępczości, wykazać wartość poszczególnych koncepcji dla pracy psychologa sądowego
3. Wskazać rolę i zadania psychologa w postępowaniu sądowym
4. Określić mechanizmy oraz warunki do poprawnego gromadzenia zeznań świadków: dorosłych i dzieci
5. Wymienić elementy diagnozy i ekspertyzy psychologicznej, wskazać wybrane metody służące sporządzaniu diagnozy i ekspertyzy
Kryteria oceniania
Metoda oceniania: kolokwium pisemne.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
1. Budzyńska A., Psychologiczne aspekty zeznań małoletnich świadków, http://www.dzieckokrzywdzone.fdds.pl/index.php/DK/article/view/385
2. Eichstaedt W., Gałecki P., Depko A., Metodyka pracy biegłego psychiatry, psychologa oraz seksuologa w sprawach karnych, nieletnich oraz wykroczeń, Warszawa 2017, r. XI
3. Gierowski J. K., Jaśkiewicz – Obydzińska T., Najda M., Psychologia w postępowaniu karnym, Warszawa 2010, r. 2, r. 4, r. 5
4. Pastwa – Wojciechowska B., Chojnacka – Szawłowska G., Kliniczne i sądowo-penitencjarne aspekty funkcjonowania człowieka, Gdańsk 2007, cz. II, r. 1
5. Rode D., Dukała K., Kabzińska J., Zalewska – Łunkiewicz K., Kliniczna psychologia sądowa, Warszawa 2020, r. 1, r. 4,
6. Zbieranek A., Znaczenie procesowe opinii psychologicznej w sprawach zeznań świadków, [w:] Wojciechowski B., Psychologiczne uwarunkowania i ocena wartości dowodowej zeznań świadków. Wybrane zagadnienia, Warszawa 2015.
7. Rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 28 września 2020 r. w sprawie sposobu przygotowania przesłuchania przeprowadzanego w trybie określonym w art. 185a-185c Kodeksu postępowania karnego https://sip.lex.pl/akty-prawne/dzu-dziennik-ustaw/sposob-przygotowania-przesluchania-przeprowadzanego-w-trybie-19029374
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: