Psychologia rozwoju człowieka 11-PRC-11-s
Student zna podstawowe pojęcia psychologii rozwojowej: zmiana, ciągłość, czynniki warunkujące rozwój, wyznaczniki rozwoju. Potrafi wymienić i wyjaśnić na czym polegają metody badawcze, stosowane w ps. rozwojowej. Zna na podstawowym poziomie historię rozwoju psychologii rozwoju jako nauki- potrafi wskazać tendencje zmiany w przedmiocie zainteresowania i metodach badań stosowanych przez ps. Rozwoju. Zna najistotniejsze koncepcje rozwoju. Potrafi podzielić okres życia ludzkiego na poszczególne okresy rozwojowe. Umie scharakteryzować poszczególne etapy rozwoju. okres rozwoju perinatalnego i okres okołoporodowy, według schematu: rozwój fizyczny, poznawczy, emocjonalny, społeczny, moralny. Potafi analizować je z perspektywy koncepcji przywiązania (przy uwzględnieniu rozwoju koncepcji) Eriksona, Piageta, Wygotskiego, Kohlberga, Levinsona- umie też wymienić zadania rozwojowe poszczególnych etapów i ukazać logikę ich następstwa w czasie. Potrafi wskazać czynniki wpływające na rozwój w toku całego życia człowieka- przy czym analizuje sytuację osoby z perspektywy zasobów, potencjału rozwojowego i ryzyka (por. Brzezińska).
Potrafi uwzględnić kontekst zewnętrzny i wewnętrzny rozwoju.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student:
Definiuje i wyjaśnia podstawowe pojęcia z psychologii rozwoju człowieka
Charakteryzuje zasady, prawidłowości i mechanizmy rozwoju psychicznego człowieka w ciągu życia
Analizuje uwarunkowania rozwoju w poszczególnych okresach życia człowieka
Rozumie i charakteryzuje podstawowe koncepcje rozwoju, a szczególnie: J. Piageta, L.S. Wygotskiego, E. Eriksona, D. Levinsona, M. Tyszkowej
Opisuje właściwości rozwoju psychicznego w różnych okresach życia człowieka
Interpretuje okresy rozwoju człowieka z perspektywy społeczno-interakcyjnej teorii rozwoju
Przeprowadza obserwacje osób w różnych okresach rozwoju
Przygotowuje praktyczne rozwiązania problemów z zakresu psychologii rozwoju człowieka
Sporządza raport z wykonania projektu „Analiza funkcjonowania osoby w wybranym okresie rozwoju”
Podczas pracy w grupie formułuje własne poglądy i współpracuje w celu osiągnięcia wspólnych ustaleń
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny, test , praca na zajęciach.
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Bee,H. (2004).Psychologia rozwoju człowieka. Poznań :Zysk i S-ka.
Psychologiczne portrety człowieka. Praktyczna psychologia rozwojowa. (2006). A. Brzezińska. (red). Gdańsk :GWP
Brzezińska, A. (2001). Społeczna psychologia rozwoju, Warszawa: Scholar
Schaffer, R. (2005).Psychologia dziecka. Warszawa: W-ctwo PWN
Schaffer, R. (2005).Psychologia dziecka. Warszawa: W-ctwo PWN
Brzezińska, A. i Trempała, J. (2000). Wprowadzenie do psychologii rozwojowej.w: J. Strelau (red). Psychologia, tom 2. Gdańśk: GWP
Kielar- Turska, M. (2000). Rozwój człowieka w pełnym cyklu życia. w: J. Strelau (red). Psychologia, tom 2. Gdańśk: GWP
Psychologia rozwoju człowieka. (2004).tom III. Harwas- Napierała, B, Trempała, J. (red). , Warszawa: PWN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: