Doradztwo akademickie 11-PP-4DPZ-pw-s
Celem zajęć jest rozwijanie kompetencji związanych z projektowaniem, realizacją i ewaluacją ofert związanych z doradztwem akademickim (academic advising). Studenci poznają zarówno zarówno obszary wsparcia doradczego dla studentów, jak i rozwiną umiejętności projektowania ofert doradczych związanych z karierą akademicką oraz możliwości wykorzystania aktualnych możliwości wsparcia zróżnicowanych grup studentów.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po realizacji kursu student:
Charakteryzuje różnice między doradztwem karierowym a akademickim
Charakteryzuje system edukacji wyższej w Polsce i w krajach UE
Wymienia i charakteryzuje kompetencje akademickie
Wymienia i charakteryzuje obszary i możliwości udzielania wsparcia studentom
Zna założenie procedury PEUs
Prawidłowo dobiera i stosuje metody pracy doradczej w zakresie doradztwa akademickiego
Prawidłowo dobiera rodzaje i techniki rozwijania kompetencji akademickich
Potrafi wykorzystać w procesie doradczym programy i zasoby UAM adresowane do zróżnicowanych grup studentów
Potrafi wykorzystać w pracy w doradztwie akademickim elementy e-couselingu
Potrafi na forum grupy zaprezentować i uargumentować własne propozycje rozwiązań doradczych
W projektach doradczych kieruje się zasadami etyki zawodowej i dobrem klienta
Kryteria oceniania
Test
Prezentacja multimedialna
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Jędrzejczak H. (red.) (2020), Uczenie się przez całe życie w szkołach wyższych. Potwierdzanie efektów uczenia się uzyskanych w drodze edukacji pozaformalnej i uczenia się nieformalnego jako przykład realizacji idei lifelong learning, IBE. Warszawa. https://kwalifikacje.edu.pl/wp-content/uploads/publikacje/PDF/Rekomendacja-dot-PUEs-06.pdf
Rosalska M. (2019), Kompetencje akademickie w profilaktyce niepowodzeń edukacyjnych studentów, Dyskursy Młodych Andragogów, nr 20, ss. 241-249. http://www.dma.wpps.uz.zgora.pl/index.php?journal=DMA&page=issue&op=view&path%5B%5D=1
Rosalska M. (2018), Doradztwo akademickie jako forma wspierania karier edukacyjnych i zawodowych studentów, Studia Poradoznawcze, ss. 163-175. https://studiaporadoznawcze.pl/ojs/index.php/sp/issue/view/1
Zintegrowana Strategia Umiejętności 2030 https://www.ibe.edu.pl/pl/projekty-krajowe/zintegrowana-strategia-umiejetnosci/38-aktualnosci/1249-zintegrowana-strategia-umiejetnosci-2030-rada-ministrow-zatwierdzila-czesc-szcze
Strony WWW
https://epale.ec.europa.eu/pl
https://kwalifikacje.edu.pl/
https://amu.edu.pl/
Materiał na temat doradztwa akademickiego z konferencji “Nowe trendy w doradztwie zawodowym – wyzwania, etapy, metody” https://kwalifikacje.edu.pl/nowe-trendy-w-doradztwie-zawodowym/materialy-pokonferencyjne/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: