Psychologia osobowości 11-POSO-11-s
Przedmiot psychologii osobowości, misja, główne problemy i kontrowersje.
Podejścia badawcze w psychologii osobowości. Klasyczna teoria psychoanalityczna i jej twórca Z. Freud
Teorie psychospołeczne (koncepcje Adlera, Fromma, Horney i Sullivana) Psychologia analityczna Junga.
Osobowość w ujęciu teorii humanistycznych.
Teorie relacji z obiektem w rozumieniu rozwoju osobowości i genezy zaburzeń (Winnicott, Stern, Johnson)
Osobowość jako zespół cech (Allport, Cattell, Eysenck, model pięcioczynnikowy)
Osobowość w koncepcjach poznawczych - geneza podejścia poznawczego, osobowość jako system wiedzy osobistej, pojęcie Ja i jego rola w samoregulacji.
Ukryte teorie osobowości (UTO) - struktura, zależność od kultury i języka, funkcje adaptacyjne.
Społeczno - poznawcza teoria Bandury
Psychologia narracyjna: teoria tożsamości D.Mc Adamsa i koncepcja dialogowego Ja Hermansa
Problem biologicznych podstaw osobowości.
Problem wielości teoretycznych ujęć osobowości i perspektywy integra
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student umie określić przedmiot psychologii osobowości jej misję i główne problemy. Zna wybrane definicje osobowości, podstawowe jednostki strukturalne jej opisu oraz kryteria ewaluacji teorii osobowości. Rozumie specyfikę podejścia klinicznego, korelacyjnego i eksperymentalnego w badaniach.
Rozumie założenia i podstawowe pojęcia psychoanalizy Freuda i potrafi się nimi posłużyć w analizie przypadku.
Potrafi scharakteryzować wizje człowieka zawarte w koncepcjach psychospołecznych: Adlera, Horney, Fromma i Sullivana, zna podstawowe pojęcia teorii w/w autorów. Rozumie specyfikę psychologii analitycznej Junga i jego wkład w rozwój teorii osobowości.
Zna genezę, założenia i najważniejszych przedstawicieli teorii relacji z obiektem.
Potrafi scharakteryzować nurt psychologii humanistycznej, jego wpływ na edukację i terapię oraz wymienić twórców. Zna założenia psychologii cech, modele osobowości: Allporta, Cattella, Eysenck'a, Costy i McCrae'a oraz oparte na nich kwestionariuszowe metody diagnozy osobowości i zaburzeń.
Rozumie czym są ukryte teorie osobowości i umie wyjaśnić ich wpływ na spostrzeganie interpersonalne oraz funkcjonowanie ukrytych programów oceniania w edukacji. Rozumie rolę modelowania i własnej skuteczności w regulacji zachowań oraz wkład Bandury w ich poznanie.
Potrafi scharakteryzować istotę podejścia poznawczego do osobowości oraz specyfikę ujęcia problemów rozwoju i funkcji regulacyjnych Ja. Potrafi porównać psychodynamiczne, fenomenologiczne i poznawcze ujęcie problematyki Ja. Zna założenia psychologii konstytucjonalnej, wskaże przedstawicieli tego nurtu. Zna badania nad genetycznymi podstawami osobowości.
Rozumie rolę tworzenia historii autobiograficznych w kształtowaniu osobowości, potrafi określić specyfikę podejścia narracyjnego. Orientuje się w perspektywach integracji wiedzy o osobowości. Docenia bogactwo teorii osobowości i praktyczną wartość alternatywnego myślenia o jej strukturze, rozwoju i mechanizmach funkcjonowania.
Kryteria oceniania
F - rozwiązanie problemów na ćwiczeniach, dyskusja, praca w grupach
P – test pisemny
Kryteria oceniania
5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i
Literatura
Hall C.S., Lindzey G, Campbell J.B. (2004). Teorie osobowości. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN
Oleś P.K. (2005). Wprowadzenie do psychologii osobowości Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar
Pervin L.A. (2002). Psychologia osobowości. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
Tavris C, Wade C. (1999). Psychologia. Podejścia oraz koncepcje. Poznań: Zysk i S-ka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: