Polityka karna i kryminalna w ujęciu porównawczym 11-PK-5RK-s
Przedmiot przedstawia problematykę polityki karnej i kryminalnej w ujęciu porównawczym. Z jednej strony jest to perspektywa teoretyczna, prezentująca uwarunkowania społeczno-kulturowe prowadzonej polityki karnej i kryminalnej w wybranych państwach.Druga perspektywa – praktyczno-użyteczna - umożliwia analizę efektywności wybranych rozwiązań karnych i kryminalnych oraz porównanie ich na gruncie międzynarodowym. Charakterystyka instrumentów działania (prawnych, instytucjonalnych, edukacyjnych, ma charakter porównawczy; doświadczenia Polskie są analizowane na tle rozwiązań innych krajów, szczególnie państw Europy.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Analizuje i omawia współczesne badania dotyczące postaw polaków wobec przestępczości i karania.
Potrafi scharakteryzować kulturę penalną w Polce i na świecie
Potrafi scharakteryzować problematykę związaną z polityką kryminalną w USA, Anglii i krajach skandynawskich
Zna i potrafi zanalizować problem ograniczenia wolności, a rzeczywisty obraz przestępczości w wybranych krajach.
Opisuje genezę i zna problem masowej prizonizacji
Opisuje i potrafi scharakteryzować funkcjonowanie i efektywność systemu prawa karnego.
Zna i analizuje aktualną wiedzę naukową dotyczącą przestępczości i karania.
Kryteria oceniania
Projekt i prezentacja multimedialna.Egzamin pisemny.
5.0 - znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 - bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 - dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 - zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 - niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Barczykowska. A, Dzierzyńska- Breś.S, Muskała. M,(2015) Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Poznań.
‒ Bulenda, T., Musidłowski, R. (2003). System penitencjarny i postpenitencjarny w Polsce. Warszawa WEMA
‒ Ciosek, M. (2001). Psychologia sądowa i penitencjarna. Warszawa: Wydawnictwa Naukowe PWN.
‒ Filar, M. (2014). Współczesne kultury penalne. W: M.Filar, S. Utrat-Milecki (red.), Kulturowe uwarunkowania polityki kryminalnej, Warszawa: Oficyna Naukowa.
‒ Gramkow.H, Zero tolerancji - niebezpieczna iluzja[w;] Mit represyjności albo o znaczeniu prewencji kryminalnej, J.Czapska, H.Kury (red), Kraków 2002
‒ B.Hołyst,(2008) Psychologia kryminalistyczna, Warszawa.
‒ Jaroch. W (2012), Polityka karna - strategia punitywna, czy liberalna?, Studia prawnoustrojowe nr 15, s. 49-61
‒ G.L.Kelling, C M. Coles,(2000), Wybite szyby. Jak zwalczyć przestępczość i przywrócić lad w najbliższym otoczeniu, Poznań.
‒ Machel, H. (2009). Czy istnieje alternatywa dla resocjalizacji penitencjarnej? W: F. Kozaczuk (red.), Prawne i socjokulturowe uwarunkowania profilaktyki społecznej i resocjalizacji, Rzeszów: Wydawnictwo Uniwersytetu Rzeszowskiego
‒ M.Muskała. (2016) Odstąpienie od przestępczości w teorii i praktyce resocjalizacyjnej, Poznań.
‒ M. Muskała (2008), Determinanty represyjności systemu karnego, Studia Edukacyjne, nr 7
‒ Piech.K. (2016), Prawa człowieka, a instytucja izolacji postpenalnej - analiza wybranych przepisów ustawy o postępowaniu wobec osób z zaburzeniami psychicznymi stwarzających zagrożenie życia, zdrowia lub wolności seksualnej innych osób, Folia Iuridicia Universitiatis Wratislaviensis, vol 5(2), s. 149-164
‒ M.Płatek. (2007), Systemy Penitencjarne Państw Skandynawskich, WPiA UW, Warszawa.
‒ Szymanowska. A. (2008), Polacy wobec przestępstw i karania, Warszawa
‒ W.Zalewski (2017), Sprawiedliwość naprawcza, jako forma diversion w perspektywie penitencjarnej. W poszukiwaniu racjonalności, Humanistyczne Zeszyty Naukowe- Prawa Człowieka nr 1/ 20
W cyklu 2023/SZ:
‒ Barczykowska. A, Dzierzyńska- Breś.S, Muskała. M,(2015) Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Poznań. |
W cyklu 2024/SZ:
‒ Barczykowska. A, Dzierzyńska- Breś.S, Muskała. M,(2015) Systemy oddziaływań resocjalizacyjnych Anglii i Stanów Zjednoczonych Ameryki, Poznań. |
Uwagi
W cyklu 2023/SZ:
Cykl kształcenia zdalny: Student może zapoznać się z informacjami o przedmiocie również na MsTeams. |
W cyklu 2024/SZ:
Cykl kształcenia zdalny: Student może zapoznać się z informacjami o przedmiocie również na MsTeams. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: