Przedmiot fakultatywny: Tańce i zabawy ludowe dla dzieci 11-PFTZ-2L-s
Treści kształcenia:
1. Zapoznanie studenta z terapeutycznymi funkcjami tańca i omówienie roli tańca ludowego z uwzględnieniem jego funkcji socjoterapeutycznej.
2. Omówienie wartości wychowawczych, edukacyjnych i artystycznych związanych z włączaniem tańców i piosenek ludowych do programu kształcenia dziecka na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym oraz ich miejsca w podstawie programowej wychowania muzycznego dla klas I-III.
3. Zapoznanie studenta z ludową literaturą muzyczną oraz współczesnymi interpretacjami muzyki ludowej w kulturze popularnej.
4. Przekazanie wiedzy na temat tańców ludowych poszczególnych regionów, tradycji regionalnych, strojów ludowych.
5. Nauka tańców regionalnych:
- Nauka tańców ludowych : Klapok, Łowicki chodzony, Konik kurpiowski z regionu Mazowsza.
- Nauka tańców ludowych : Moja Maryneczka, Poszła po wodę, Posłała mnie matka z regionu Wielkopolski.
- Nauka tańców ludowych : Ja se góral, W murowanej piwnicy, z regionu Podhala.
- Nauka krakowiaków w układzie dla dzieci do piosenek: Hej na krakowskim rynku, Na krakowską nutę.
- Nauka tańców ludowych : Szewc i Trojak ze Śląska.
- Nauka tańców ludowych : Cebulka i Polka lubelska z regionu Małopolski.
- Nauka tańców ludowych : Nenka i Polka mazurka z regionu Kaszub.
6. Omówienie zasad wprowadzania tańca, nauki kroków i tworzenia ćwiczeń przygotowawczych do nauki tańca zgodnie z zasadą stopniowania trudności.
7. Ćwiczenia praktyczne wprowadzania tańców ludowych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Efekty kształcenia
Student potrafi określić rolę tańca w wychowaniu dziecka i wskazać na aspekty edukacyjne, socjoterapeutyczne i integracyjne.
Potrafi wskazać istotę pielęgnowania polskiego folkloru i wartości kształcące, wychowawcze i artystyczne płynące z korzystania ze sztuki ludowej.
Zna regiony Polski i potrafi dokonać charakterystyki tańca ludowego w każdym regionie, obejmującej formy taneczne, kroki, figury, stroje ludowe, literaturę muzyczną.
Potrafi zatańczyć co najmniej dwa tańce ludowe wywodzące się z regionów Mazowsza, Podhala, Wielkopolski, Śląska, Kaszub, Małopolski.
Potrafi dostosować taniec do możliwości wykonawczych dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym. oraz o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
Potrafi uczyć tańca zachowując zasadę stopniowania trudności. Samodzielnie potrafi tworzyć ćwiczenia przygotowawcze i potrafi dostrzegać i korygować błędy wykonawcze.
Potrafi pracować indywidualnie i grupowo.
Kryteria oceniania
metody oceniania:
Podsumowująca- ocena scenariusza zajęć;
Formująca- obserwacja w czasie zajęć;
5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Dąbrowska G., (1991): Tańcujże dobrze, tańce polski, WSIP, Warszawa.
Ławrowska R., (2005): Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków.
Wieman M., (1953): Zabawy ze śpiewem. Dla dzieci od lat 3 do 8, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa,
Wieman M., (1954): Zabawy i tańce z piosenką, Nasza Księgarnia, Warszawa,
Wieman M., (1961): Tańce i zabawy ze śpiewem, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa.
Wieman M., (1988) : A czy Wy tak potraficie? Piosenki, zabawy i tańce dla dzieci w wieku 3-7 lat, WSiP, Warszawa.
Wieman M, (2008): Polskie tańce ludowe, Triangel, Warszawa.
Wieman M, (2009): Tańce innych narodów, Triangel, Warszawa.
Wróblewska A., (2004): Narodowe tańce polskie, Płock.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: