Przedmiot fakultatywny: Proces usamodzielniania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Warsztat wychowawcy 11-PFPUS-L-s
Placówka opiekuńczo-wychowawcza jako środowisko wychowawcze. Zalety i wady zastępczej opieki instytucjonalnej. Misja i zadania placówek opiekuńczo-wychowawczych w Polsce. Placówka opiekuńczo-wychowawcza w polskim systemie pieczy zastępczej.
Wychowankowie placówek opiekuńczo-wychowawczych - ogólna charakterystyka. Przyczyny umieszczenia dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Środowisko pochodzenia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Proces usamodzielniania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych świetle uregulowań prawnych.
Proces usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych w praktyce - analiza wyników weryfikacji empirycznych
Metodyka procesu usamodzielniania. Metody, techniki, narzędzia działalności opiekuńczo- wychowawczej.
Rola i zadania zindywidualizowanego programu usamodzielnienia w procesie wdrażania wychowanków do samodzielnego życia. Rola wychowanka, wychowawcy, pedagoga, pracownika socjalnego, opiekuna usamodzielnienia w procesie usamodzielniania.
Kształtowanie i rozwój kompetencji społecznych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych jako niezbędny element usamodzielniania.
Profilaktyka zachowań ryzykownych jako ogniwo procesu usamodzielniania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Posiada wiedzę na temat środowisk wychowawczych ze szczególnym uwzględnieniem w tym zakresie placówki opiekuńczo-wychowawczej. Wypracował umiejętność dostrzegania złożoności procesu wychowawczego w warunkach instytucjonalnych. Zna wady i zalety realizacji procesu wychowania w warunkach instytucjonalnych. Zna formalne oraz praktyczne zadania placówek opiekuńczo-wychowawczych w Polsce. Posiada wiedzę na temat systemu pieczy zastępczej w Polsce. Zna i potrafi wskazać miejsce i rolę placówki opiekuńczo-wychowawcza w polskim systemie pieczy zastępczej.
Potrafi dokonać ogólnej charakterystyki populacji wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych w Polsce. Posiada wiedzę na temat makro i mikro uwarunkowań umieszczenia dzieci i młodzieży w placówkach opiekuńczo-wychowawczych. Potrafi scharakteryzować środowisko pochodzenia wychowanków oraz problemy, które ich dotykają.
Wypracował umiejętność interpretacji oraz dostrzegania złożoności procesu usamodzielniania wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych w świetle uregulowań prawnych. Wypracował umiejętność analizy oraz krytycznej interpretacji wyników weryfikacji empirycznych dotyczących procesu usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych w praktyce.
Wypracował umiejętności (metody, techniki, narzędzia) niezbędne do prawidłowego planowania, realizacji oraz efektywności procesu usamodzielniania.
Nabył wiedzę oraz umiejętności niezbędne w konstruowaniu indywidualnego programu usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych. Nabył wiedzę na temat roli wychowanka, wychowawcy, pedagoga, pracownika socjalnego, opiekuna usamodzielnienia w procesie usamodzielniania. Stosuje zasady etycznego postępowania w zakresie sprawowanych funkcji wychowawczych.
Wypracował umiejętności konstruowania wypowiedzi w zakresie tematycznym realizowanym na zajęciach, gromadzenia, selekcjonowania i wykorzystywania informacji naukowej z tego zakresu, rekapitulowania, wyciągania wniosków, ewaluacji analizowanych treści.
Wypracował umiejętność pracy grupowej i indywidualnej w oparciu o literaturę
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Bieńko, M. (2006). Wychowanek domu dziecka jako odbiorca procesu usamodzielnienia, [w:] Z opieki zastępczej w dorosłe życie, red. A. Kwak, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa
Chojak. M, (2008). Rola pracownika socjalnego w procesie usamodzielniania wychowanków, „Praca Socjalna” , nr 6
Kwak, A. (2006) Kreatorzy procesu usamodzielnienia, [w:] Z opieki zastępczej w dorosłe życie. Założenia a rzeczywistość, red. A. Kwak, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa,
Kwak, A. Rymsza, M. (2006) System opieki zastępczej w Polsce- ocena funkcjonowania na przykładzie procesu usamodzielniania wychowanków, Instytut Spraw Publicznych, Warszawa (ww.isp.org.pl/files/706541740442342001166614585.pdf, [dostęp: 2.01.2013]).
Rozporządzenie Ministra Polityki Społecznej z dnia 23 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie (Dz. U. z 2005 r. Nr 6 poz. 45 z póżn.zm).
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 października zmieniające rozporządzenie w sprawie udzielania pomocy na usamodzielnienie, kontynuowanie nauki oraz zagospodarowanie. Dz. U. z 2005 r. Nr 6, poz. 45 z późn. zm.)
Stojecka-Zuber, R. (2009). Usamodzielnianie wychowanków placówek socjalizacyjnych- założenia a rzeczywistość, [w:] System opieki i pomocy. Założenia a rzeczywistość, red. R. Stolecka-Zuber, A. Róg, Wydawnictwo PWSZ im. Prof. Stefana tarnowskiego w Tarnowie, Tarnobrzeg,
Chrzanowska P „Proces usamodzielnienia wychowanków placówek opiekuńczo wychowawczych – wybrane aspekty. https://depot.ceon.pl/bitstream/handle/123456789/12621/Patrycja%20Chrzanowska%20Sudia%20BAS%20nr%202017.pdf?sequence=1&isAllowed=y (online)
Matejek J, W dorosłe życie…proces usamodzielnienia wychowanków przebywających w pieczy zstępczej, (online)
Golczyńska-Grondas A. „ Biografie dorosłych wychowanków domów dziecka – próba analizy socjologicznej” (online)
Kruszewski T „Uwarunkowania powodzenia społecznego usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych” (online)
Mielczrek M, „Przygotowanie do samodzielności życiowej usamodzielnianych wychowanków placówek opiekuńczo-wychowawczych” (online)
Skany przekazane przez prowadzącą zajęcia.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: