Przedmiot fakultatywny: Kultura rycerska 11-PFKR-2L-s
Geneza rycerstwa, kształtowanie się etosu rycerskiego oraz zasad wychowania rycerskiego.
Znaczenie rycerstwa w wojskowości średniowiecza.
Dzieje krucjat i zakonów rycerskich.
Działalność zakonów rycerskich – wojskowość, szpitalnictwo, opieka społeczna, szkolnictwo, kształtowanie kultury, wpływ społeczno-gospodarczy.
Realia życia rycerstwa średniowiecznego, turnieje rycerskie, siedziby rycerskie i zamki książęce oraz zakonów rycerskich.
Chanson de geste i bogactwo postaw społecznych w nich zawartych.
Edukacja kobiet i mężczyzn z warstwy rycerskiej
Kobieta w kulturze rycerskiej i dworskiej
Rycerstwo a literatura, kształtowanie się literackich języków narodowych.
Kultura rycerska w Polsce.
Cele kształcenia
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
zna podstawowe aspekty przebiegu procesu historycznego od antyku po początek czasów nowożytnych
rozumie i posiada umiejętność określania i definiowania przemian kulturowych i cywilizacyjnych, które skutkowały taką a nie inną społeczną pozycją rycerstwa
potrafi porównywać poszczególne formy kształcenia rycerstwa, przemiany w jego życiu rodzinnym, społecznym, politycznym, kulturowym
zna metody wychowawcze stosowane wobec kobiet i mężczyzn na przestrzeni dziejów oraz ich specyfikę w poszczególnych krajach i okresach
potrafi wykorzystać w praktyce wiedzę zdobytą w trakcie lektury tekstów źródłowych i literatury przedmiotu
współpracuje z koleżankami i kolegami w grupie
Kryteria oceniania
5.0 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Barber M., Rycerze i rycerskość, Warszawa 2000
Barber M., Templariusze, Warszawa 1999
Billings M., Wyprawy krzyżowe, Warszawa 2002
Bloch M., Społeczeństwo feudalne, Warszawa 2005
Brunel-Lobrichon G., Amando C.B., Życie codzienne w czasach trubadurów, Poznań 2000
Brzustowicz B.W., Turniej rycerski w Królestwie Polskim w późnym średniowieczu i renesansie na tle europejskim, Warszawa 2003
Contamine P., Wojna w średniowieczu, Gdańsk-Warszawa 2004
Człowiek średniowiecza, red. J. Le Goff, Warszawa-Gdańsk 1996
Duby G., Damy XII wieku, Warszawa 2000
Duby G., Rycerz, kobieta i ksiądz. Małżeństwo w feudalnej Francji, Warszawa 1986
Historia życia prywatnego, red. P. Veyne i inni, t. 1-4, Wrocław 2005-2006
Kobieta i rodzina w średniowieczu i na progu czasów nowożytnych, red. Z.H. Nowak, A. Radzimiński, Toruń 1998
Kobieta w kulturze średniowiecznej Europy, Poznań 1995
Le Goff J., Kultura średniowiecznej Europy, Warszawa 1970
Per mulierem … Kobieta w dawnej Polsce – w średniowieczu i w dobie staropolskiej, pod red. K. Justyniarskiej-Chojak, S. Konarskiej-Zimnickiej, Warszawa 2012
Pernoud R., Kobieta w czasach wypraw krzyżowych, Gdańsk 2002
Piwowarczyk D., Obyczaj rycerski w Polsce późnośredniowiecznej, Warszawa 2005
Potkowski E., Zakony rycerskie, Warszawa 1995
Radzimiński A., Kobieta w średniowiecznej Europie, Toruń 2012
Ratajczak K., Edukacja kobiet w kręgu dynastii piastowskiej w średniowieczu, Poznań 2005
Runciman S., Dzieje wypraw krzyżowych, t. 1-3, Warszawa 1997
Sapkowski A., Świat króla Artura, Warszawa 2001
Sire H.J.A., Kawalerowie maltańscy, Warszawa 2000
Wolfram von Eschenbach, Pieśni. Parsifal, Warszawa 1996
Zieliński Z., Opat krzyżowców – święty Bernard, Warszawa 2005
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: