Przedmiot fakultatywny: Dylematy resocjalizacji przestępców niepoprawnych i więźniów dożywotnich. Pomiędzy poprawą a eliminacją 11-PFDR-L-n
Szczegołowe treści poruszane w trakcie zajęć:
1. Idea więźnia niepoprawnego – wprowadzenie do zagadnienia, ujęcie historyczne, rozwój idei na przestrzeni lat i w różnych państwach.
2. Aspekty prawne postepowania z więźniem niepoprawnym, pedagogiczne i psychologiczne teorie i założenia dotyczące możliwości poprawy człowieka.
3. Wybrane aspekty funkcjonowania w izolacji więziennej i sposoby postępowania (w systemie penitencjarnym Polski i wybranych krajów europejskich) kilku grup sprawców spośród:
a. zabójców skazanych na karę dożywotniego pozbawienia wolności lub
najsurowszą karę w wybranych krajach
b. skazanych stanowiących poważne zagrożenie społeczne albo poważne
zagrożenie dla bezpieczeństwa zakładu karnego
c. recydywistów
d. skazanych za przestępstwa o charakterze seksualnym
e. więźniów z orzeczeniem osobowości nieprawidłowej.
4. Analiza założeń idei więźnia niepoprawnego w perspektywie omawianych grup skazanych.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student:
1. zna terminologię dotyczącą wybranych typów przestępstw w prawie karnym na poziomie podstawowym
2. potrafi wymienić przyczyny popełniania wybranych przestępstw z uwzględnieniem wybranych teorii pedagogicznych
3. potrafi wymienić różne metody pracy penitencjarnej ze sprawcami przestępstw
4. posiada umiejętność prezentowania własnych pomysłów, wątpliwości i sugestii dotyczących pracy z prezentowanymi przypadkami.
5. potrafi wybrać i skonstruować właściwy dla pracy penitencjarnej plan postępowania ze sprawcą przestępstwa, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego osiągania postawionych celów.
Kryteria oceniania
Kryteria oceniania:
5.0 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z pewnymi niedociągnięciami
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Metody oceniania: praca indywidualna, dyskusja.
Literatura
1. Janiszewska – Talago, Wykonywanie kar długoterminowego pozbawienia wolności, Wydawnictwo Prawnicze, Warszawa 1980.
2. Kowalczyk M., Przestępcy seksualni: zabójcy, gwałciciele, pedofile i ich resocjalizacja, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń 2014.
3. Lasocik Z., Zabójca zawodowy i na zlecenie, Zakamycze, Kraków 2003.
4. Pastwa – Wojciechowska B., Naruszanie norm prawnych w psychopatii: analiza kryminologiczno – psychologiczna, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2004.
5. Pastwa – Wojciechowska B., Psychopaci – sprawcy przestępstw seksualnych, Harmonia Universalis, Gdańsk 2013.
6. Pospiszyl K., Przestępstwa seksualne: geneza, postacie, resocjalizacja oraz zabezpieczenia przed powrotnością, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
7. Przybyliński S., Więźniowie „niebezpieczni” – ukryty świat penitencjarny, IMPULS, Kraków 2012.
8. Gardocka T. (red.), Kary długoterminowe. Polityka karna. Wykonywanie. Warunkowe zwolnienie, Oficyna Wydawnicza Wyższej Szkoły Handlu i Prawa im. R. Łazarskiego w Warszawie, Warszawa 2006.
9. Zalewski W. (red.), Długoterminowe kary pozbawienia wolności : w teorii i w praktyce, Wydawnictwo Uniwersytetu Gdańskiego, Gdańsk 2015.
10. Zalewski W., Przestępca „niepoprawny” – jako problem polityki kryminalnej, Arche, Gdańsk 2010.
11. Zimbardo P., Efekt lucyfera, Dlaczego dobrzy ludzie czynią zło?, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: