Pedagogika resocjalizacyjna 11-PER-11-s
- http://wse.amu.edu.pl
- http://www.wse.amu.edu.pl (w cyklu 2021/SZ)
- http://www.wse.amu.edu.pl (w cyklu 2022/SZ)
- http://www.wse.amu.edu.pl (w cyklu 2023/SZ)
- http://www.wse.amu.edu.pl (w cyklu 2024/SZ)
Zapoznanie studenta z genezą pedagogiki resocjalizacyjnej, jej miejscem w naukach oraz stosowaną terminologią i klasyfikacjami z zakresu nieprzystosowania, niedostosowania i wykolejenia społecznego
Zapoznanie studenta historią rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie
Przekazanie studentowi wiedzy na temat zjawisk niedostosowania społecznego i wykolejenia przestępczego, w podstawowych instytucjach socjalizacji i wychowania takich, jak: rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła.
Przekazanie wiedzy na temat genezy i rozwoju współczesnych koncepcji i systemów resocjalizacji
Zapoznanie studenta z zasadami i metodami wykorzystywanymi w oddziaływaniach profilaktycznych i resocjalizacyjnych, readaptacyjnych oraz roli społeczności lokalnej w tym zakresie
Przedstawienie studentom problematyki związanej z wychowaniem instytucjonalnym osób nieletnich i dorosłych
Zaprezentowanie studentom procesu resocjalizacji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
W cyklu 2024/SZ: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką nieprzystosowania społecznego, którego źródłem jest rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła oraz przekazanie wiedzy dotyczącej oddziaływania wobec osób nieletnich dokonujących czynów karalnych. | W cyklu 2018/SZ: Celem przedmiotu jest przekazanie wiedzy na temat etiologii zjawiska niedostosowania społecznego wśród osób nieletnich oraz ich procesu demoralizacji skutkującej umieszczeniem w placówce resocjalizacyjnej. | W cyklu 2020/SZ: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką nieprzystosowania społecznego, którego źródłem jest rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła oraz przekazanie wiedzy dotyczącej oddziaływania wobec osób nieletnich dokonujących czynów karalnych. | W cyklu 2023/SZ: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką nieprzystosowania społecznego, którego źródłem jest rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła oraz przekazanie wiedzy dotyczącej oddziaływania wobec osób nieletnich dokonujących czynów karalnych. | W cyklu 2021/SZ: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką nieprzystosowania społecznego, którego źródłem jest rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła oraz przekazanie wiedzy dotyczącej oddziaływania wobec osób nieletnich dokonujących czynów karalnych. | W cyklu 2022/SZ: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką nieprzystosowania społecznego, którego źródłem jest rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła oraz przekazanie wiedzy dotyczącej oddziaływania wobec osób nieletnich dokonujących czynów karalnych. | W cyklu 2019/SZ: Celem przedmiotu jest zapoznanie studentów z problematyką nieprzystosowania społecznego, którego źródłem jest rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła oraz przekazanie wiedzy dotyczącej oddziaływania wobec osób nieletnich dokonujących czynów karalnych. |
Efekty kształcenia
Student:
Zna genezę pedagogiki resocjalizacyjnej, jej miejsce w naukach oraz stosowaną terminologię i klasyfikacje z zakresu nieprzystosowania, niedostosowania i wykolejenia społecznego
Odtwarza historię rozwoju praktyki resocjalizacyjnej w Polsce i na świecie
Potrafi scharakteryzować zjawiska niedostosowania społecznego w podstawowych instytucjach socjalizacji i wychowania takich, jak: rodzina, grupa rówieśnicza i szkoła.
Potrafi scharakteryzować genezę i rozwój współczesnych koncepcji i systemów resocjalizacji
Zna podstawowe zasady i metody wykorzystywane w oddziaływaniach resocjalizacyjnych wobec osób nieletnich i dorosłych
Zna problemy wychowania instytucjonalnego dotyczące osób nieletnich i dorosłych
Potrafi opisać proces resocjalizacji nieletnich i dorosłych sprawców przestępstw w środowisku otwartym i zamkniętym
Kryteria oceniania
bardzo dobry (bdb; 5,0): -student wykazał się znakomitą wiedzą podczas egzaminu/zaliczenia
- student w terminie przygotował projekt grupowy i zrobił to z należytą starannością
- student uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student prawidłowo wykonał zadania przewidziane programem zajęć
- student wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dobry plus (db +; 4,5): -student wykazał się bardzo dobrą wiedzą podczas egzaminu/zaliczenia
- student w terminie przygotował projekt grupowy i zrobił to z należytą starannością i niewielkimi błędami
- student uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student zazwyczaj prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć
- student zazwyczaj wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dobry (db; 4,0): student wykazał się dobrą wiedzą podczas egzaminu/zaliczenia
- student raczej w terminie przygotował projekt grupowy i zrobił to z należytą starannością i kilkoma błędami
- student zazwyczaj uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student zazwyczaj prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć
- student zazwyczaj wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dostateczny plus (dst +; 3,5): student wykazał się dostateczną wiedzą podczas egzaminu/zaliczenia
- student w terminie przygotował projekt grupowy , lecz nie wykazał się należytą starannością popełniając błędy
- student raczej uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student nie zawsze prawidłowo wykonywał zadania przewidziane programem zajęć
- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
dostateczny (dst; 3,0): - student wykazał się dostateczną wiedzą podczas egzaminu/zaliczenia
- student w terminie przygotował projekt grupowy , lecz nie wykazał się należytą starannością popełniając liczne błędy
- student raczej uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student popełniał liczne błędy wykonując zadania przewidziane programem zajęć
niedostateczny (ndst; 2,0): - student nie wykazał się dostateczną wiedzą podczas egzaminu, - student w terminie przygotował projekt grupowy , lecz nie wykazał się należytą starannością popełniając liczne błędy
- student nie zawsze uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin/ Nie uczestniczył w zajęciach w wyznaczonych terminach i w wymaganej ilości godzin
- student zazwyczaj błędnie wykonywał zadania przewidziane programem zajęć/nie wykonywał zadań przewidziane programem zajęć
- student nie zawsze wykazywał właściwe postawy względem kolegów i koleżanek oraz prowadzącego zajęcia
Praktyki zawodowe
-
Literatura
Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016.
Ambrozik W., Stępniak (red.), Służba więzienna wobec problemów resocjalizacji penitencjarnej, Poznań-Warszawa-Kalisz 2004.
Bałandynowicz A., Probacja. Resocjalizacja z udziałem społeczeństwa, wyd. II, Warszawa 2011.
Błachut J., Gaberle, K. Krajewski (red.), Kryminologia, Gdańsk 2001.
Czapów Cz., Jedlewski S., Pedagogika resocjalizacyjna, Warszawa 1971.
Czapów Cz., Wychowanie resocjalizujące, Warszawa 1978.
Gulla B., Wysocka- Pleczyk M. (red.), Przestępczość nieletnich, Kraków 2009.
Hołyst B., Ambrozik W., Stępniak P. (red.), Więziennictwo. Nowe wyzwania, Warszawa-Poznań-Kalisz 2001.
Karaszewska Hanna, Silecka – Marek Ewelina, Sytuacje trudne w perspektywie jednostkowej i społecznej, Poznań 2016.
Konopczyński M., Metody twórczej resocjalizacji, Warszawa 2007.
Kowalski S., Socjologia wychowania w zarysie, Warszawa 1979.
Machel H., Sens i bezsens resocjalizacji penitencjarnej - casus polski,. Studium penitencjarno - pedagogiczne, Kraków 2006.
Machel H., Więzienie jako instytucja karna i resocjalizacyjna, Gdańsk 2003.
Makowski A., Niedostosowanie społeczne młodzieży i jej resocjalizacja, Warszawa 1994.
Opora R., Resocjalizacja. Wychowanie i psychokorekcja nieletnich niedostosowanych społecznie, Kraków 2010.
Pospiszyl K., Resocjalizacja. Teoretyczne podstawy oraz przykłady programów oddziaływań, Warszawa 1998.
Pytka L., Pedagogika resocjalizacyjna. Wybrane zagadnienia teoretyczne, diagnostyczne i metodyczne, Warszawa 2000.
Resocjalizacja Polska, Nr 1/2010 i nr 2/2011.
Seweryńska A., M., Uczeń z rodziny dysfunkcyjnej. Przewodnik dla wychowawców i nauczycieli, Warszawa 2004.
Stańdo-Kawecka B., Prawo karne nieletnich. Od opieki do odpowiedzialności, 2007.
Studia Edukacyjne nr 10/2009, zeszyt specjalny pod red. W. Ambrozika
Urban B., Jan. M. Stanik (red.), Resocjalizacja, tom 1 i 2, Warszawa 2008.
Urban B., Zachowania dewiacyjne młodzieży, Kraków 1999.
Włodarek J., System wychowawczy zakładu poprawczego, Warszawa 1977.
Wysocka E., Diagnoza w resocjalizacji. Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2008.
W cyklu 2021/SZ:
Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016, rozdział 3.3. (Współczesne koncepcje resocjalizacji jako podstawa uspołecznienia systemu. Orłowski S., Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania, Warszawa. ORE. (PDF). |
W cyklu 2022/SZ:
Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016, rozdział 3.3. (Współczesne koncepcje resocjalizacji jako podstawa uspołecznienia systemu. Orłowski S., Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania, Warszawa. ORE. (PDF). |
W cyklu 2023/SZ:
Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016, rozdział 3.3. (Współczesne koncepcje resocjalizacji jako podstawa uspołecznienia systemu. Orłowski S., Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania, Warszawa. ORE. (PDF). |
W cyklu 2024/SZ:
Ambrozik W., Pedagogika resocjalizacyjna. W stronę uspołecznienia systemu oddziaływań, Kraków 2016, rozdział 3.3. (Współczesne koncepcje resocjalizacji jako podstawa uspołecznienia systemu. Orłowski S., Mobbing i bullying w szkole: charakterystyka zjawiska i program zapobiegania, Warszawa. ORE. (PDF). |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: