Pedagogika porównawcza 11-PEPP-11-pw-s
1. Główne koncepcje teoretyczne i metodologiczne prowadzenia badań z zakresu pedagogiki porównawczej
2. Analiza porównawcza wybranych systemów edukacyjnych – rozważania nad strukturą szkolną
3. Analiza porównawcza szkolnictwa prywatnego w wybranych krajach europejskich i pozaeuropejskich
4. Zmiana edukacyjna w ujęciu porównawczym – typologie reform oświatowych w okresie zmiany społecznej
5. Globalizacja i „europeizacja” edukacji – rozwój i znaczenie międzynarodowych badań porównawczych
6. Szkolnictwo wyższe w ujęciu porównawczym: organizacja, selekcja i reformy na poziomie kształcenia wyższego
7. Problemy edukacji wielokulturowej w ujęciu porównawczym: analiza porównawcza wybranych modeli integracji społecznej i szkolnej dzieci imigrantów
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2024/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów uczenia student potrafi:
1. opisać teoretyczne i metodologiczne koncepcje prowadzenia badań z zakresu pedagogiki porównawczej
2. opisać modele organizacji struktur szkolnych we współczesnych państwach europejskich i pozaeuropejskich
3. wyjaśnić różnice w zakresie organizacji europejskich i pozaeuropejskich systemów edukacyjnych na różnych szczeblach kształcenia i w różnych sektorach edukacji
4. opisać kluczowe tendencje w zakresie współczesnych zmian edukacyjnych
5. posługiwać się uznaną na poziomie międzynarodowym i wspólnotowym terminologią z zakresu pedagogiki porównawczej, dotyczącą m.in. poziomów kształcenia i struktur szkolnych
6. dokonać analizy raportów organizacji międzynarodowych (m.in. IEA, OECD, Unii Europejskiej, Rady Europy, Światowej Organizacji Handlu), poświęconych wybranym zagadnieniom z zakresu porównawczych badań edukacyjnych
7. dokonać krytycznej analizy współczesnych ideologii edukacyjnych
8. rzeprowadzić porównawczą analizę systemów edukacyjnych wybranych państw europejskich i pozaeuropejskich
Kryteria oceniania
Ocenianie formujące: dyskusja podczas konwersatorium; przygotowanie prezentacji ppt w grupach na temat zgodny z realizowanymi treściami kształcenia, ewalucja prezentacji w grupie konwersatoryjnej
Ocenianie podsumowujące: zaliczenie pisemne - test wyboru (pytania mieszane: zamknięte i otwarte)
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Praktyki zawodowe
-
Literatura
1. Ahier J., Cosin B., Hales M. (1999), Diveristy and Change. Education, Policy and Selection, Routledge, London and New York
2. Cylkowska-Nowak M. (2004), Główne tendencje w zakresie struktur i funkcjonowania systemów edukacyjnych na świecie, w: Kwieciński Z, Śliwerski B. (red.), Pedagogika. Podręcznik akademicki. Tom 2, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa
3. Cylkowska-Nowak M. (2004), Selekcyjna funkcja szkolnictwa wyższego w krajach Europy Zachodniej, Wydawnictwo Wolumin, Poznań
4. Eurydice (2009), Integracja dzieci-imigrantów w szkołach w Europie, Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji, Warszawa
5. Gmerek T. (2011), Edukacja i nierówności społeczne. Studium porównawcze na przykładzie Anglii, Hiszpanii i Rosji, Impuls, Kraków
6. Hildebrandt D. (2006), Zjednoczenie Niemiec a edukacja obowiązkowa w nowych krajach związkowych, Garmond, Poznań
7. Konarzewski K., TIMSS i PIRLS 2011. Osiągnięcia szkolne polskich trzecioklasistów w perspektywie międzynarodowej, Warszawa 2012.
8. Melosik Z. (2007), Teoria i praktyka edukacji wielokulturowej, Impuls, Kraków
9. Michalik E., Chałupczak H. (2006), Mniejszości narodowe i etniczne w procesach transformacji oraz integracji, Wydawn. Uniwersytetu Marii Curie-Skłodowskiej
10. Pachociński R. (2007), Pedagogika porównawcza, Wydawnictwo Akademickie Żak
11. Potulicka E., Hildebrandt-Wypych D., Czech-Włodarczyk C., Systemy edukacji w krajach europejskich, Kraków 2012
12. Potulicka E., Rutkowiak J. (2010), Neoliberalne uwikłania edukacji, Impuls, Kraków
13. Průcha J. (2006), Pedagogika porównawcza. Podręcznik akademicki, PWN Warszawa
14. Rabczuk W. (2000), Szkolnictwo prywatne w świecie, Instytut Badań Edukacyjnych
15. Rabczuk W. (2002), Polityka edukacyjna Unii Europejskiej wobec imigrantów oraz mniejszości narodowych i etnicznych, Instytut Badań Edukacyjnych
16. Śliwerski B., Jak zmieniać szkołę, Impuls, Kraków 1998
17. Tomusk V., (2007), Creating European Area of Higher Education. Voices form the Periphery, Springer
18. Artykuły, raporty IAE, OECD i EURYDICE wskazane przez wykładowcę i osobę prowadzącą ćwiczenia
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: