Pedagogika ogólna 11-PEO-1PS-n
WYKŁAD:
Przedmiot i zadania pedagogiki ogólnej oraz jej subdyscyplin.
Struktura pojęć pedagogicznych. Eksplikacja jako metoda służąca definiowaniu i redefiniowaniu pojęć
Struktura pedagogiki w Polsce i na świecie i miejsce w niej pedagogiki ogólnej.
Inspiracje poznawcze i badawcze płynące dla podstaw pedagogiki ogólnej z osiągnięć innych nauk
Wertykalna i horyzontalna refleksja w pedagogice ogólnej
Wartości i cele edukacji w pedagogice ogólnej
Ambiwalencje i dwuznaczności w obrębie pedagogiki.
KONWERSATORIUM:
Pojęcie pedagogiki ogólnej. Jej związek z innymi naukami oraz miejsce w systemie współczesnych nauk.
Przedmiot pedagogiki i jej subdyscyplin. Język pedagogiki i ustalenia terminologiczne.
Uwarunkowania rozwoju człowieka w całożyciowej edukacji. Doniosłość autoedukacji w procesie całożyciowego rozwoju człowieka.
Socjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej.
Wartość uczestnictwa społecznego. Przeciwdziałanie wykluczeniu- w tym edukacyjnemu, komunikacyjnemu, kulturowemu.
Psychologiczne podstawy pedagogiki ogólnej- rozwój człowieka w cyklu życia.
Neurofizjologiczne podstawy pedagogiki ogólnej.
Polityka oświatowa. Transformacje w polskiej oświacie.
Filozoficzne inspiracje dla pedagogiki ogólnej.
Aksjologiczne problemy pedagogiki ogólnej.
Współczesne dylematy i ambiwalencje w obrębie pedagogiki z uwzględnieniem zmian społeczno-politycznych i cywilizacyjnych zglobalizowanego świata.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Zna i rozumie terminologię używaną w pedagogice specjalnej oraz jej zastosowanie w dyscyplinach pokrewnych
Zna i rozumie źródła i miejsce pedagogiki specjalnej w systemie nauk oraz jej powiązania z innymi dyscyplinami nauk
Zna i rozumie współczesne kierunki rozwoju pedagogiki i systemy pedagogiczne, rozumie ich historyczne i kulturowe uwarunkowania
Zna i rozumie środowiskowe uwarunkowania procesów edukacyjnych
Potrafi zauważać zjawiska społeczne oraz interpretować je z punktu widzenia problemów edukacyjnych i rehabilitacyjnych osoby z niepełnosprawnością
Potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych
Potrafi w sposób klarowny, spójny i precyzyjny wypowiadać się w mowie i na piśmie na tematy dotyczące różnych zagadnień pedagogicznych z wykorzystaniem różnych ujęć teoretycznych
Potrafi prezentować własne pomysły, wątpliwości i sugestie, popierać je argumentacją w kontekście wybranych perspektyw teoretycznych, poglądów różnych autorów, kierując się przy tym zasadami etycznymi
Potrafi twórczo animować prace nad własnym rozwojem
Jest gotów do ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Jest gotów do utożsamiania się z wartościami, celami i zadaniami realizowanymi w praktyce pedagogiki specjalnej w kontekście całożyciowej edukacji
Kryteria oceniania
Metody oceniania (konwersatorium):
• obecność, aktywny udział w zajęciach (ocenianie formujące)
• praca semestralna, domowa (12 p)
• projekt (praca w grupach) (10 p)
• recenzja dzieła (książki, filmu lub spektaklu) ukazującego dylematy aksjologiczne i wyzwania pedagogów specjalnych w kontekście przedmiotu pedagogiki i jej subdyscyplin (8p)
Skala ocen
16-17-18- dostateczny
19-20 dostateczny plus
21-22-23 dobry
24-25 dobry plus
26-27-28-29-30 bardzo dobry
Metody oceniania (wykład):
Egzamin ustny (z listą zagadnień)
bardzo dobry (bdb; 5,0): wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne na znakomitym poziomie
dobry plus (+db; 4,5): wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne na poziomie przekraczającym dobry
dobry (db; 4,0): wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne na poziomie dobrym
dostateczny plus (+dst; 3,5): wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne na poziomie przekraczającym dostateczny
dostateczny (dst; 3,0): wiedza, umiejętności i kompetencje społeczne na poziomie dostatecznym
niedostateczny (ndst; 2,0): niewystarczająca wiedza lub umiejętności
Literatura
Literatura dostępna jest w czytelni online PWN Ibuk z wykorzystaniem konta w Bibliotece Uniwersyteckiej UAM oraz Bibliotece Pedagogicznej w Poznaniu, o czym studenci informowani są podczas zajęć. Studenci mogą skorzystać również z zamówienia kopii artykułu w Bibliotece Uniwersyteckiej w Poznaniu.
• Chomczyńska-Rubacha Mariola, Szkolne środowisko uczenia się [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2019, s. 817- 828;
• Chrzanowska Iwona, Pedagogika specjalna [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2019, s. 421-432;
• Giddens A., Socjologia. Wydanie nowe, Warszawa 2012, s. 283-311;
• Gnitecki J., Pedagogika ogólna z metodologią, Poznań 2004, s. 437-446;
• Kwieciński Zbigniew, Edukacja w galaktyce znaczeń [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2019, s. 42-49 (2.1-2.7)
• Ostrowska Urszula, Aksjologiczne podstawy wychowania [w:] Pedagogika, tom 1., Podstawy nauk o wychowaniu, red. Bogusław Śliwerski, Gdańsk 2006, s. 391- 415.
• Śliwerski Bogusław, Pedagogika Janusza Korczaka [w:] Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2019, s. 737-746.
• Śliwerski Bogusław, Reformowanie oświaty w Polsce, Pedagogika. Podręcznik akademicki, red. Zbigniew Kwieciński, Bogusław Śliwerski, Warszawa 2019, s. 793-802, 810-814.
• Zimbardo P.G., Psychologia. Kluczowe koncepcje, tom 1, Warszawa 2012, s. 166-168, 193-195, 210-218, 226-240.
Literatura uzupełniająca:
Ablewicz K., Metodologiczne i teoretyczne podstawy pedagogiki antropologicznej, Kraków 2003;
Benner D., Pedagogika ogólna, Warszawa 2015;
Denek K., Filozofia życia, Poznań 2012;
Dudzikowa, Mit o szkole jako miejscu wszechstronnego rozwoju ucznia, Kraków 2001;
Encyklopedia Pedagogiki XXI Wieku, red. T. Pilch, TOM I (A-F) i II (G-Ł), III (M-0), IV (P), V (R-St), Warszawa 2003-2004-2005, 2006;
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Teraźniejszość. Nowe wyzwania. Bydgoszcz 1995;
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika ogólna. Warszawa 2008;
Hejnicka-Bezwińska T., Pedagogika. Podręcznik dla pierwszego stopnia kształcenia na poziomie wyższym, Warszawa 2015;
Jankowski D., Autoedukacja wyzwaniem współczesności. Toruń 1999;
Jankowski D., Pedagogika kultury. Studia i koncepcja. Kraków 2006;
Kunowski S., Problematyka współczesnych systemów wychowawczych, Kraków 2000.
Kunowski S., Podstawy współczesnej pedagogiki, Warszawa 1993.
Metodologia pedagogiki zorientowanej humanistycznie, red. Kubinowski D., Nowak M., Kraków 2006;
Nalaskowski A., Społeczne uwarunkowania twórczego rozwoju jednostki, Warszawa 1998;
Pedagogika, red Śliwerski B, TOM I, II, III, IV Gdańsk 2008- 2010;
Schulz R., Wykłady z pedagogiki ogólnej, Toruń 2003 – 09 (3 tomy);
Szczepański J.; Sprawy ludzkie, Warszawa 1988;
Tischner J., Myślenie według wartości, Kraków 1993;
Wprowadzenie do pedagogiki. Wybór tekstów, wyboru dokonali Jaworska T., Leppert R., Kraków 2001;
Wychowanie na rozdrożu. Personalistyczna filozofia wychowania, red. Adamski F., Kraków 1999;
Wychowanie. Pojęcia. Procesy. Konteksty, red. Dudzikowa M., Czerepaniak-Walczak M., TOMY I, II, III, IV, Gdańsk 2007-2010.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: