Modele placówki oświatowej 11-O4-p
Przedmiot(y) krytyki szkoły współczesnej i kondycji zawodu nauczyciela.
Placówki oświatowe w kontekście zmian społeczno-politycznych, technologicznych i badań nad mózgiem.
W kierunku zmiany paradygmatu nauczania – od nauczania bezpośredniego do pośredniego; od wiedzy potocznej do wiedzy naukowej ucznia.
Style pracy nauczycieli (style kierowania klasą szkolną, zróżnicowanie nauczycieli, jak motywować uczniów?, jak wspierać twórczość uczniów?) – jako poszukiwanie drogi ku autorytetowi i sukcesowi placówki oświatowej.
Wybrane szkoły alternatywne oraz zmiana paradygmatu zarządzania takimi szkołami.
Projekty zmiany współczesnej szkoły pracującej w systemie klasowo-lekcyjnym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2019/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Słuchacz potrafi krytycznie odnieść się do rzeczywistości oświatowej w Polsce, wskazać podstawowe problemy edukacyjne w kontekście przemian społeczno-politycznych, technologicznych czy badań nad mózgiem.
Słuchacz ma pogłębioną wiedzę o różnych modelach placówek oświatowych.
Słuchacz odnosi zdobytą wiedzę do projektowania własnych działań zawodowych.
Słuchacz odnosi zdobytą wiedzę do projektowania własnych działań zawodowych.
Słuchacz odznacza się rozwagą, dojrzałością i refleksyjnością w analizie projektów wprowadzania zmian w placówkach oświatowych, dostrzega i formułuje problemy moralne i dylematy etyczne związane z funkcjonowaniem placówki oświatowej w ramach przyjmowanego modelu, poszukuje optymalnych rozwiązań.
Kryteria oceniania
Wykład:
Pisemna refleksja dotycząca kwestii poruszonych na wykładzie i analizy źródeł
Konwersatorium:
Słuchacze w ramach zaliczenia przedmiotu przygotowują projekt koncepcji rozwoju placówki z perspektywy dyrektorskiej.
Kryteria oceniania:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
Brophy J. „Motywowanie uczniów do nauki”, PWN, Warszawa 2002
Chętkowski D. „Z budy. Czy spuścić ucznia z łańcucha?”, Wydawnictwo Literackie, Kraków 2003
„Dokąd zmierza polska szkoła?”, /red/ Klus-Stańska D., Żak, Warszawa 2009
Dylak S. „Architektura wiedzy w szkole”, Difin, Warszawa 2013
Edwards C. H. „Dyscyplina i kierowanie klasą”, PWN, Warszawa 2006
Robertson J. „Jak zapewnić dyscyplinę, ład i uwagę w klasie”, WSiP, Warszawa 2005
Soltis J., Fenstermacher G. „Style nauczania”, WSiP, Warszawa 2000
Okoń W. (1997) Dziesięć szkół alternatywnych, WSiP, Warszawa
Śliwerski B., „Problemy współczesnej edukacji”, WAiP, Warszawa 2009
Ken Robinson, Jak uciec z edukacyjnej doliny śmierci? https://www.ted.com/talks/ken_robinson_how_to_escape_education_s_death_valley?language=pl
Rita Pierson, Każde dziecko potrzebuje mistrza https://www.ted.com/talks/rita_pierson_every_kid_needs_a_champion?language=pl#t-65941
Stuart Brown, Zabawa to nie tylko przyjemność. To również obowiązek. https://www.ted.com/talks/stuart_brown_says_play_is_more_than_fun_it_s_vital?language=pl
Simon Sinek, Zaczynaj od dlaczego? https://www.ted.com/talks/simon_sinek_how_great_leaders_inspire_action?language=pl
Olympia Della Flora, Creative ways to get kids to thrive in school
https://www.ted.com/talks/olympia_della_flora_creative_ways_to_get_kids_to_thrive_in_school#t-497
Linda Cliatt-Wayman, How to fix a broken school? Lead fearlessly, love hard
https://www.ted.com/talks/linda_cliatt_wayman_how_to_fix_a_broken_school_lead_fearlessly_love_hard#t-1015828
Szkoła ekspedycyjna Polaris https://www.youtube.com/watch?v=9rPdeqB5m0o
Budząca się szkoła http://www.budzacasieszkola.pl/
Montessori Mountain Schools https://szkolamontessori.com.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: