Nowe technologie w genezie i w zwalczaniu przestępczości 11-NT-5RK-s
Katalog przemian w życiu społecznym, których przyczyną jest pojawienie się i rozpowszechnienie nowych technologii.
Nowe technologie jako istotne ułatwienie dla popadania i realizowania znanych wcześniej uzależnień, jak np. hazard, seksoholizm, zakupoholizm, bigoreksja
Rola nowych technologii w kreowaniu nowych uzależnień np. infoholizm, uzależnienie od portali społecznościowych, gier komputerowych
Cyberprzemoc, cyberbulling, hating jako nowe zjawiska dewiacyjne.
Nowe technologie jako narzędzie dla rozwoju przestępczości: pedofilia, sprzedaż narkotyków, prostytucja
Nowe technologie w technice kryminalistycznej np. badania lakierów, badania genetyczne, badania włókien, identyfikacja głosu itd.
Nowe technologie w służbie policji
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Zna nowe technologie i ich wpływ na życie społeczne
Potrafi wymienić i scharakteryzować znane wcześniej uzależnienia realizowane w nowych formach za pośrednictwem nowych technologii
Potrafi wymienić i scharakteryzować uzależnienia wykreowane przez nowe technologie
Potrafi wymienić i scharakteryzować wybrane aspekty wykorzystania nowych technologii dla działań mających znamiona łamania prawa np. cyberprzemoc
Zna sposoby wykorzystywania nowych technologii na potrzeby działalności przestępczej
Potrafi scharakteryzować rolę, jaką nowe technologie odgrywają w prewencji kryminalnej i technice kryminalistycznej
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne - platforma moodle
Literatura
‒ Zagrożenia cyberprzestrzeni. Kompleksowy program dla pracowników służb społecznych, Warszawa 2014, str. 22, 24, 26, 27, 31, 51, 73, 86, 87, 145
https://fbc.pionier.net.pl/details/nnzW90n
‒ Andrzejewska A., Bednarek J., Ćmiel S. (red.), CZŁOWIEK W ŚWIECIE RZECZYWISTYM I WIRTUALNYM, Nowy wymiar zagrożeń w świecie realnym i wirtualnym, Wydawnictwo WSGE, Józefów 2013, rozdz. 1, 2, 3.
https://wsge.edu.pl/pl/13pub10caly.pdf
‒ Jak reagować na cyberprzemoc. Poradnik dla szkół, rozdz. I.1, III.2.
https://www.google.com/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=&cad=rja&uact=8&ved=2ahUKEwjwy-Xan_rrAhXokYsKHVhyDFkQFjAAegQIBxAB&url=https%3A%2F%2Fwww.edukacja.fdds.pl%2Fcb0428e3-c0d8-47cb-8508-1b865100a1f9%2FExtras%2Fksiazka-jak_reagowac_na_cyberprzemoc-FDDS-12042017.pdf&usg=AOvVaw2Jfwvw77n3Bb3x2LNJElc-
‒ Nowak M., Cybernetyczne przestępstwa - definicje i przepisy prawne, Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, artykuł w: Cyberkłopoty i pułapki sieci Nr 4/2010 (113).
http://www.ebib.pl/2010/113/a.php?nowak
‒ Kosznik-Biernacka s., Dostęp uczniów do niepożądanych treści internetowych na przykładzie słupskich szkół podstawowych, artykuł w: kultura bezpieczeństwa nr 34, 2019 (47–64)
file:///C:/Users/OJCIEC/Downloads/pdf-01.3001.0013.5165.pdf
Portale i strony wybranych instytucji:
https://ops.pl/tag/cyberzagrozenia/
https://www.nask.pl/
https://csirt.gov.pl/
https://www.cert.pl/o-nas/
https://rcb.gov.pl/
http://blog.e-odo.pl/
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: