Negocjacje w sytuacjach zawodowych 11-NSZ-3DPZ-s
Komunikacja werbalna i niewerbalna w negocjacjach, techniki negocjacyjne, sposoby wpływania na innych to podstawowe obszary wiedzy pomagające prowadzić kooperacyjny styl rozwiązywania konfliktów. Oddzielanie ludzi od problemów, rzeczowe podejście do do rozwiązania konfliktu, koncentracja na interesach i korzystanie z obiektywnych kryteriów ułatwiają dojście do porozumienia. Dla studentów wkraczających na rynek pracy bardzo ważne są negocjacje w sytuacjach zawodowych, dlatego tematyka związana z aktywnością zawodową stała się przedmiotem negocjacji podczas zajęć.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Studentka/Student:
definiuje negocjacje, ich strategie, style i techniki oraz alternatywne rozwiązania
charakteryzuje przyczyny różnych konfliktów, a w szczególności konfliktów w sytuacjach zawodowych
świadomie stosuje zasady skutecznej komunikacji interpersonalnej, która przekłada się na przebieg i rezultat negocjacji
potrafi prowadzić rozmowy negocjacyjne w różnych rolach zawodowych, świadomie wykorzystując odpowiednie techniki negocjacyjne
potrafi refleksyjnie dokonywać oceny i ewaluacji własnej wiedzy i umiejętności z obszaru negocjacji w sytuacjach zawodowych
potrafi dokonywać wyboru technik negocjacyjnych, które nie naruszają etyki zawodowej
Kryteria oceniania
- Pisemne zadanie sprawdzające przyswojoną wiedzę. Przygotowanie arkusza negocjacji – wstępnych ich założeń: przedmiot negocjacji, interesy obu stron, opcje rozwiązań, alternatywne rozwiązania w przypadku niepowodzenia negocjacji.
-Analiza i ocena filmów z przygotowanymi scenkami negocjacyjnymi w różnych sytuacjach zawodowych
Literatura
Literatura obowiązkowa:
‒ Kowalczyk E., Uwarunkowania, przebieg i efekty negocjacji w sprawie pracy (część II, rozdz. 4 i 5), w: Proces negocjacji w sprawie pracy. Aspekty psychospołeczne i organizacyjne, Wydawnictwo Uniwersytetu Ekonomicznego w Poznaniu, Poznań 2011.
Lewicki R., J., Saunders D., M., Barry B., Minton J.,W., Zasady negocjacji. Kompendium wiedzy dla trenerów i menedżerów, Poznań, Rebis 2004, (rozdz. 4 i 5)
Myśliwiec G., Techniki i triki negocjacyjne, czyli jak negocjują profesjonaliści, Warszawa Difin, 2007.
‒ Kamiński J., Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltext, Warszawa 2007.
Literatura uzupełniająca:
‒ Lunden B., Rosell L., Techniki negocjacji. Jak odnieść sukces w negocjacjach, Szczecin 2014.
‒ Adler R., B., Rosenfeld L., B., Proctor II R., F., Porozumiewanie się „JA”, Słuchanie, Radzenie sobie z konfliktami, Porozumiewanie się rodzinie i w pracy, w: Relacje interpersonalne. Proces porozumiewanie się, Dom Wydawniczy Rebis, Poznań 2006.
‒ Stewart J (red.), Słuchanie, Konflikt, w: Mosty zamiast murów. Podręcznik komunikacji interpersonalnej, Warszawa, PWN 2003.
‒ Kamiński J., Negocjowanie. Techniki rozwiązywania konfliktów, Poltext, Warszawa 2007.
‒ Morreale S. P., Spitzberg B., H., Barge J.,K, Słuchanie, w: Komunikacja między ludźmi. Motywacja, wiedza i umiejętności, , Warszawa PWN 2008.
‒ Thomas J., Praktyka negocjowania, w: Negocjuj aby zwyciężać, 21 zasad prowadzenia skutecznych negocjacji, Warszawa 2006.
‒ Schulz von Thun F., Sztuka rozmawiania, T. I, II, III, Kraków WAM 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: