Nadzór pedagogiczny 11-NP-11-s
Wprowadzenie do tematyki nadzoru pedagogicznego.
Kierunki polityki oświatowej państwa i wynikające z nich zadania nadzoru pedagogicznego.
Nadzór pedagogiczny w świetle przepisów prawa oświatowego. Organizacja działań z zakresu nadzoru pedagogicznego.
Formy nadzoru pedagogicznego
Ewaluacja jako forma nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły/placówki
Kontrola wewnętrzna w zakresie zgodności działania szkoły/placówki z prawem jako forma nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora szkoły/placówki
Wspomaganie przez dyrektora szkoły/placówki nauczycieli w zakresie ich działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej oraz innej działalności statutowej jako forma nadzoru pedagogicznego
Nadzór pedagogiczny, a jakość pracy szkoły
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2020/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Słuchacz, który zaliczył moduł/przedmiot:
Potrafi wymienić obowiązujące akty prawne w zakresie nadzoru pedagogicznego
Wymienia i potrafi scharakteryzować podstawowe formy nadzoru pedagogicznego
Potrafi opisać wymagania stawiane przez państwo szkołom i placówkom w zakresie ewaluacji, kontroli i wspomagania
Posługuje się przepisami prawa oświatowego w zakresie tworzenia planu nadzoru pedagogicznego na terenie szkoły/placówki
Organizuje nadzór pedagogiczny na terenie szkoły/placówki zgodnie z projektem
Wykorzystuje wyniki i wnioski z nadzoru pedagogicznego do rozwoju jakościowego szkoły
Jest świadom konieczności prawidłowej współpracy z nauczycielami w zakresie nadzoru pedagogicznego
Odpowiedzialnie i sprawnie wykonuje zadania z zakresu nadzoru pedagogicznego na terenie szkoły placówki
Kryteria oceniania
Test zaliczeniowy
5 – znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
- Ustawa z dnia 14 grudnia 2106 r. prawo oświatowe (Dz.U. z 2018 r. poz. 996, z póź.zm),
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2016,
poz. 1943, z póź.zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 11 sierpnia 2017 r. w sprawie wymagań wobec szkół i placówek (Dz. U. z 2017 r., poz. 1611),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowejz dnia 25 sierpnia 2017 r. w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. z 2017 r., poz. 1628,)
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 marca 2017 r. w sprawie szczegółowej organizacji publicznych szkół i publicznych przedszkoli (Dz.U. z 2017 r. poz.649, z późn. zm. ),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r. w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U. z 2017 r., poz. 703),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 sierpnia 2017 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli (Dz. U. z 2017 r. poz. 1575),2 ze póź.zm.),
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 lutego 2017r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej
W tym dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualna umiarkowanym lub znacznym, kształcenia ogólnego dla branżowej szkoły I stopnia, kształcenia ogólnego dla szkoły specjalnej przyspasabiającej do pracy0raz kształcenia ogólnego dla szkoły policealnej (Dz. U.
z 2017 r., poz.356),
- Olejniczak T., Pielachowski J., Nadzór pedagogiczny i organizacyjny nad szkołami i placówkami oświatowymi: zadania, przepisy, procedury, Poznań 2006.
- Praca zbiorowa pod redakcją A. Gocłowskiej, Szkoła wobec wymagań państwa, poradnik dla nauczycieli i dyrektorów, ORE, Warszawa 2015 r.
- Wybór tekstów pod redakcją H. Mizerka, przy współpracy A. Hildenbrandt, Ewaluacja w szkole, Wydawnictwo MG, Olsztyn 1997
- Wybór tekstów pod redakcją G. Mazurkiewicza, Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym,
Cz. Autonomia, konteksty, Odpowiedzialność, Refleksje, Wydawnictwo Uniwersytet Jagielloński 2010
- Pod redakcją Danuty Elsner, Jak planować rozwój placówki oświatowej? Teoria i praktyka. Chorzów 2003.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: