Neurologopedyczna diagnoza dziecka 0-3 roku życia 11-NLD-4LK-s
Celem przedmiotu jest zaprezentowanie metod diagnozy neurologopedyczrnej dziecka od momentu urodzenia. Student ma możliwość zdobycia wiedzy z zakresu analizy dokumentacji medycznej dziecka, zapozna się z metodami i narzędziami diagnostycznymi do oceny możliwości przyjmowania pokarmu (karminie piersią, karmienie z butelki), oceny odruchów ustno-twarzowych, oceny wczesnego rozwoju mowy i komunikacji.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2020/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Student:
-ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę na temat biologicznych, psychologicznych, społecznych, filozoficznych podstaw aspektów rozwoju i kształtowania mowy; rozumie istotę funkcjonalności i dysfunkcjonalności, harmonii i dysharmonii, normy i patologii
- potrafi generować oryginalne rozwiązania złożonych problemów logopedycznych i prognozować przebieg ich terapii oraz przewidywać skutki planowanych działań w określonych obszarach z zakresu diagnozy i terapii logopedycznej w szczególności w zakresie pracy z pacjentem
- jest wrażliwy na problemy rehabilitacyjne z zakresu logopedii, gotowy do komunikowania się i współpracy z otoczeniem, w tym z osobami niebędącymi specjalistami w danej dziedzinie
Kryteria oceniania
zaliczenie w formie pisemnej:
5.0– bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale
z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Kaczorowska Bray K., Milewski S. (red.) (2016), Wczesna interwencja logopedyczna, rozdz. 1-6.
Gacka E. (2016), Diagnoza logopedyczna noworodka i niemowlęcia, Intrdyscyplinarne Konteksty Pedagogiki Specjalnej, nr 14,
Machoś M. (2013),Uwagi o ważności wczesnej diagnozy neurologopedycznej, Logopedia Silesiana, nr 2, s. 84-100
Skibska J., Larysz D. (red.), (2012), Neurologopedia w teorii i praktyce. Wybrane zagadnienia diagnozy i terapii dziecka. s. 9-47
Błeszyński J.J., Baczała D. (red.) (2015), Wczesna interwencja w logopedii, rozdz. 1, cz. I (D. Pluta-Wojciechowska), rozdz. 7, cz. II (M. Nehring-Gugulska),
Machoś M. (2018), Diagnoza neurologopedyczna niemolęcia od 1 do 12 miesiąca
Machoś M. (2018), Diagnoza bazowych umiejętności komunikacyjnych.
Pluta-Wojciechowska D. (2013), Zaburzenia czynności prymarnych i artykulacji. Podstawy postępowania logopedycznego. rozdz. 1, 2, 3,
Masgutowa S., Regner A. (2009), Rozwój mowy dziecka w świetle integracji sensomotorycznej, rozdz. I, IV, V
Stecko E. - Sprawdź jak mówię. Karta badania logopedycznego z materiałami pomocniczymi
Grycman M. (2015), Sprawdź jak się porozumiewam.Ocena efektywności porozumiewania się dzieci ze złożonymi zaburzeniami komunikacji wraz z propozycjami strategii terapeutycznych.
Inwentarze Rozwoju Mowy i Komunikacji (IRMIK) SŁOWA I GESTY SŁOWA I ZDANIA Podręcznik
Hellbrugge T. (2016),Monachijska Funkcjonalna Diagnostyka Rozwojowa.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: