Wybrane problemy pedagogiki specjalnej 11-N2-p
Student uzyskuje podstawową wiedzę na temat: a) pedagogiki specjalnej jako teorii i praktyki oraz jej aparatu pojęciowego, b) instytucji rehabilitacyjnych i specyfiki ich funkcjonowania, c) problemów etycznych pojawiających się w procesie rehabilitacji, d) psychospołecznego funkcjonowania osoby z niepełnosprawnością sensoryczną, ruchową, intelektualną, cechami autystycznymi, choroba przewlekłą, e) funkcjonowania rodziny osoby z niepełnosprawnością, f) stosunku społeczeństwa do osoby z niepełnosprawnością.
Student rozumie: a) istotę procesu rehabilitacji, który jest realizowany w ramach otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) mechanizmy funkcjonowania w sferze poznawczej, społecznej, motorycznej osób: niewidomych, niesłyszących, niepełnosprawnych ruchowo, niepełnosprawnych intelektualnie, osób z cechami autystycznymi i przewlekle chorych, c) istotę procesu godzenia się osoby z jej niepełnosprawnością, d) istotę godzenia się rodziców z niepełnosprawnością dziecka.
Student potrafi: a) zaprojektować eliminację negatywnych cech otwartego i zamkniętego systemu rehabilitacji, b) przewidzieć problemy mogące pojawić się w rozwoju dziecka z niepełnosprawnością i skonstruować program ich zapobiegania, c) skonstruować program wspierania osoby z niepełnosprawnością w trakcie przebiegu procesu godzenia się z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, d) skonstruować program wspierania rodziny osoby z niepełnosprawnością z perspektywy pracownika socjalnego, e) wyróżnić praktyki dyskryminacyjne osób z niepełnosprawnością w życiu społecznym i zawodowym oraz strategie ich przeciwdziałania.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Efekty kształcenia
Znajomość podstawowych zagadnień związanych z przedmiotem zainteresowań pedagogiki specjalnej, zagadnień teoretycznych odnoszących się do paradygmatu niepełnosprawności, konsekwencji niepełnosprawności, kierunków i zasad pracy z osobami niepełnosprawnymi.
Refleksja na temat postaw i problemu uprzedzeń wobec osób niepełnosprawnych oraz dostrzeżenie możliwości oddziaływań służących przełamywaniu barier i stereotypów ku otwartości i dialogowi oraz wrażliwości na potrzeby człowieka z niepełnosprawnością.
Wykorzystanie teoretycznych koncepcji niepełnosprawności oraz wiedzy na temat psychospołecznych aspektów funkcjonowania dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością sensoryczną (z uszkodzonym wzrokiem, słuchem), niepełnosprawnością ruchową, całościowymi zaburzeniami rozwoju, chorych przewlekle w procesie konstruowania celów oddziaływań wspomagających.
Umiejętność analizowania problemów środowiska rodzinnego związanych z niepełnosprawnością dziecka.
Umiejętność wyboru optymalnych form edukacji szkolnej dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością; wyznaczania kierunków, obszarów oddziaływań rehabilitacyjnych oraz przestrzegania podstawowych zasad w pracy z osobami z niepełnosprawnością.
Twórcze wykorzystanie wiedzy na temat interpersonalnego wymiaru oddziaływań rehabilitacyjnych w procesie budowania tożsamości zawodowej pedagoga specjalnego.
Kryteria oceniania
Obserwacje, prezentacje, projekty grupowe, pisemne kolokwium, pisemny egzamin
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Barnes, C., Mercer, G. (2008). Niepełnosprawność. Warszawa: Sic!
Chrzanowska, I. (2015). Pedagogika specjalna. Kraków: Impuls.
Dykcik, W. (2005). Pedagogika specjalna. Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM.
Gustavsson, A., Tøssebro, J., Zakrzewska-Manterys, E. (2003). Niepełnosprawność intelektualna a style życia. Warszawa: Wydawnictwo IFiS PAN.
Gustavsson, A., Zakrzewska-Manterys, E. (1997). Upośledzenie umysłowe w społecznym
w zwierciadle. Warszawa: Wydawnictwo "Żak".
Kowalik, S. (1996). Psychospołeczne podstawy rehabilitacji osób niepełnosprawnych.
Warszawa: Interart.
Krause, A. (2004). Człowiek niepełnosprawny wobec przeobrażeń społecznych. Kraków:
Oficyna Wydawnicza"Impuls".
Obuchowska, I. (1999). Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa: WSiP.
Smith D.D. (2008). Pedagogika specjalna. Podręcznik akademicki. Warszawa: Wydawnictwo APS.
Speck, O. (2005). Niepełnosprawni w społeczeństwie. Podstawy ortopedagogiki. Gdańsk: GWP
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: