Metodyka opieki i rehabilitacji osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną 11-N14-p
1.Charakterystyka osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną (rozwój poznawczy, emocjonalny, społeczny, motoryczny), specyfika zachowań problemowych osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
2.Zasady organizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych dla osób z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i wskaźniki ich efektywności.
3.Diagnoza funkcjonalna osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i wykorzystywane narzędzia diagnostyczne.
4.Planowanie i konstruowanie indywidualnego programu edukacyjno-terapeutycznego.
5.Specyfika komunikowania się osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną i metody komunikacji (sygnały uprzedzające, AAC).
6.Metody oparte o kontakt z ciałem (metoda stymulacji bazalnej, metoda Weroniki Sherborne, metoda Knillów).
7. Opieka paliatywna w systemie edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
8. Specyfika pracy z dorosłymi osobami z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
9. Problemy etyczne pojawiające się w przebiegu procesu edukacji i rehabilitacj.i
10.Modele rozumienia osiągnięć rozwojowych osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Zna podstawowe pojęcia występujące w obszarze edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
2.Charakteryzuje i objaśnia główne problemy w funkcjonowaniu psychospołecznym dzieci, młodzieży oraz osób dorosłych z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
3. Zna warunki natury prawnej i formalnej konieczne do realizacji zajęć rewalidacyjno-wychowawczych;
4.Zna problemy etyczne pojawiające się w procesie edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
5.Zna problematykę opieki paliatywnej w systemie edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
6. Zna metody pracy terapeutycznej z osobą z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w obszarze komunikacji i pracy z ciałem;
7.Rozumie i wyjaśnia determinanty zachowań osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną w kontekście: a) przeżywanych przez nią sytuacji problemowych, b) jej otoczenia osobowego i materialnego;
8. Potrafi samodzielnie korzystać z wiedzy dotyczącej edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną;
potrafi samodzielnie korzystać z wiedzy dotyczącej edukacji i rehabilitacji osoby z głęboką niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
obserwacje, prezentacje, projekty grupowe, pisemne kolokwium, pisemny egzamin
Praktyki zawodowe
praktyka pedagogiczna - dyplomowa
Literatura
1. Cytowska, B. (2002). Realizacja obowiązku szkolnego przez dzieci i młodzież z głęboką niepełnosprawnością intelektualną, w: W. Dykcik, Cz. Kosakowski, J. Kuczyńska-Kwapisz (red.), Pedagogika specjalna szansą na realizację potrzeb osób niepełnosprawnych. (s. 423-431). Olsztyn, Poznań, Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego Oddział Poznań.
2. Fröhlich, A. (2015). Edukacja bazalna. Sopot: GWP.
3. Fröhlich, A. (1998). Stymulacja od podstaw. Warszawa:WSiP.
4. Kielin J.(2002) Profil osiągnięć ucznia. Przewodnik dla nauczycieli i terapeutów z placówek specjalnych, Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne
5. Kielin, J. (1999). Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim. Gdańsk: Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne.
6. Kopeć, D. (2013). Rzeczywistość (nie)edukacyjna osoby z głęboką niepełnosprawnością
intelektualną. Zbiorowe instrumentalne studium przypadku. Poznań: PWN
7. Orkisz, M., Piszczek, M., Smyczek A., Szwiec, J. (red.) (2000). Edukacja uczniów zgłębokim upośledzeniem umysłowym. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN.
8. Piszczek, M. (2007). Diagnoza i wspomaganie rozwoju dziecka. Wybrane zagadnienia. Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Warszawa.
9 Piszczek, M. (2006). Dziecko, którego rozwój emocjonalno-poznawczy nie przekracza pierwszego roku życia. Diagnoza, zasady terapii i ocena efektów zajęć. CentrumMetodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej. Warszawa.
10. Piszczek. M. (red.) (2001) Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo wstopniu znacznym i umiarkowanym. Warszawa: Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej.
1Wrona, S. (2011). Osoba głęboko upośledzona umysłowo w systemie edukacji. Kraków: Impuls.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: