Metodyka zajęć socjoterapeutycznych 11-MZS-5ARTE-s
Konwersatoria mają na celu przybliżenie metody pracy z dziećmi i młodzieżą, jaką jest socjoterapia. Podczas spotkań student zdobędzie wiedzę w zakresie sposobów projektowania oraz realizacji zajęć o charakterze socjoterapeutycznym, ponadto wzbogaci swój warsztat pracy, a także rozwinie kreatywność i twórcze myślenie.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student potrafi charakteryzować podstawowe pojęcia z zakresu socjoterapii.
Student potrafi scharakteryzować specyfikę grupy socjoterapeutycznej.
Student potrafi posługiwać się wybranymi metodami i technikami pracy socjoterapeutycznej.
Student potrafi programować i planować pracę z grupą socjoterapeutyczną.
Student potrafi pisać scenariusze i konspekty zajęć w pracy z grupą socjoterapeutyczną.
Student potrafi komunikować się i pracować w grupie.
Kryteria oceniania
1. Przygotowanie w formie pisemnej programu socjoterapeutycznego.
2. Analiza aktywności podczas zajęć.
Literatura
1. Ballard, R. (2007). Jak żyć z ludźmi. Umiejętności interpersonalne. Warszawa: MEN.
2. Corey, M., Corey, G. (1995). Grupy. Zasady i techniki grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: IPZiT.
3. Corey, M.S., Corey, G. (2002). Grupy. Metody grupowej pomocy psychologicznej. Warszawa: Instytut Psychologii Zdrowia.
4. Deptuła, M. (red.) (2005). Diagnostyka, profilaktyka, socjoterapia w teorii i praktyce pedagogicznej. Bydgoszcz: Wydawnictwo UKW.
5. Geldard, K., Geldard, D. (2005). Jak pracować z dziecięcymi grupami terapeutycznymi. Gdańsk: GWP.
6. Grudziewska, E. (red.) (2015). Socjoterapia w pracy z dziećmi i młodzieżą:programy zajęć. Warszawa: DIFIN.
7. Jagieła, J. (2007). Socjoterapia w szkole. Krótki poradnik psychologiczny. Kraków: Wydawnictwo RUBIKON.
8. Jankowiak, B. (red.) (2013). Socjoterapia jako forma pomocy psychologiczno - pedagogicznej: teoria i praktyka. Poznań: Wydawnictwo UAM.
9. Sawicka, K. (2008). Socjoterapia jako forma pracy z dziećmi i młodzieżą przejawiającymi zaburzone zachowania. W: I. Dąbrowska – Jabłońska (red.) Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej. Kraków: Impuls.
10. Sawicka, K. (red.) (1999). Socjoterapia. Warszawa: CMPP.
11. Strzemieczny, J. (1988). Program zajęć socjoterapeutycznych dla dzieci ze szkół podstawowych. Warszawa: MEN.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: