Metodyka zajęć ruchowych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 11-MZRN-11-s
Przedmiot realizuje następujące treści:
1. Wprowadzenie pojęć związanych z wychowaniem fizycznym, gimnastyką korekcyjną, rehabilitacją ruchową, sportem i rekreacją osób z niepełnosprawnością intelektualną.
2. Rodzaje ruchu, funkcjonowanie narządu ruchu, wpływu ruchu na organizm człowieka oraz następstwa jego braku. Przybliżenie elementarnych umiejętności ruchowych i rodzajów ćwiczeń oraz pojęć związanych z wydolnością fizyczną. Analiza celów usprawniania ruchowego.
3. Postawa i powinności nauczyciela usprawniania ruchowego. Sposoby przygotowywania przestrzeni pedagogicznej oraz wykorzystywanych pomocy dydaktycznych.
4. Przygotowanie diagnozy funkcjonalnej, dostępne skale oceny funkcjonalnej. Motoryczność człowieka. Wykorzystywany sprzęt otopedyczno-rehabilitacyjny.
5. Rodzaje współzaburzeń występujące u dziecka z niepełnosprawnością intelektualną. Zaspakajanie potrzeb podczas zajęć ruchowych.
6. Zasady i rodzaje usprawniania ruchowego oraz współpraca z rodzicami.
7. Podstawa programowa, prowadzenie dokumentacji nauczyciela oraz przygotowywanie konspektu na zajęcia ruchowe
8. Praktyczne sposoby postępowania z dzieckiem z niepełnosprawnością w trosce o jego i własne zdrowie.
9. Prowadzenie zajęć na I i II etapie edukacji oraz w nauczaniu indywidualnym.
10. Sport i rekreacja osób z niepełnosprawnością intelektualną - Olimpiady Specjalne.
11. Wybrane metody i formy terapii wykorzystywane w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną.
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć student posiada podstawową wiedzę z zakresu, wychowania fizycznego, gimnastyki korekcyjnej oraz elementów rehabilitacji ruchowej. Student rozumie jaką rolę usprawnianie ruchowe pełni we wszechstronnym rozwoju dzieci z niepełnosprawnością intelektualną (w aspekcie fizjologicznym, psychicznym oraz społeczno-wychowawczym).
Literatura
1. Bogdanowicz M., Kisiel B., Przasnyska M.: „Metoda Weroniki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka.” WSiP; Warszawa 1994
2. Borkowska M. (red.): „Dziecko niepełnosprawne ruchowo. Część 2 Usprawnianie ruchowe.” WSiP; Warszawa 1997
3. Dykcik W., Twardowski A. (red.): „Wspomaganie rozwoju i rehabilitacja dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń.” Wydawnictwo Naukowe Polskiego Towarzystwa Pedagogicznego; Poznań 2004
4. Janiszewska-Nieścioruk Z. (red.): „Człowiek z niepełnosprawnością intelektualną. Tom II” Wyd. Impuls; Kraków 2004
5. Kielin J. (red.): „Rozwój daje radość. Terapia dzieci upośledzonych umysłowo w stopniu głębokim.” GWP; Gdańsk 2004
6. Kościelska M., Bassama A.: „Człowiek niepełnosprawny. Sprawność w niepełnosprawności.” Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej; Bydgoszcz 2003
7. Kowalczyk G. (red.): „Tworzyć czy odtwarzać? Rozważania o skutecznym planowaniu pracy z dziećmi oraz młodzieżą niepełnosprawnymi intelektualnie i z autyzmem.” CMPPP; Warszawa 2009
8. Kuleczka-Raszewska M., Markowska D.: „Uczę się poprzez ruch. Program terapii dla dzieci autystycznych i z niepełnosprawnością sprzężoną.” Harmonia Universalis Gdańsk 2012
9. Piszczek M. (red.): „Edukacja uczniów z głębokim upośledzeniem umysłowym. Przewodnik dla nauczycieli” CMPPP; Warszawa 2008
10. Piszczek M. (red.): „Przewodnik dla nauczycieli uczniów upośledzonych umysłowo w stopniu znacznym i umiarkowanym. Część 1” CMPPP; Warszawa 2001
11. Samborski W., Gajewska E. (red.): „Dziecko niepełnosprawne. Narzędzia diagnostyczne i terapeutyczne.” Wydawnictwo PQ; Poznań 2009
12. Sowa J., Wojciechowski F.: „Proces rehabilitacji w kontekście edukacyjnym.” Wydawnictwo Oświatowe Fosze; Rzeszów 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: