Metodyka zajęć plastycznych 11-MZPL-11-s
Zakres zajęć określa następująca problematyka:
1. Wybrane zagadnienia z zakresu metodyki zajęć plastycznych(cele, założenia, formy, etapy oraz specyfika twórczości dziecięcej, komunikacja językiem sztuki)
2. Wybrane zagadnienia i działania praktyczne z zakresu funkcjonowania warsztatu plastycznego podstawowe terminy, techniki plastyczne oraz środki wyrazu plastycznego(np. linia, barwa, faktura, kształt, bryła)
3. Wartości wiedzy metodycznej i doświadczeń praktycznych nauczyciela w procesie samodoskonalenia się oraz w organizacji i stymulacji zajęć plastycznych w aspekcie pracy indywidualnej i grupowej.
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
Efekty kształcenia:
1. Rozumie istotę metodyki zajęć plastycznych, zna jej cele, założenia oraz formy prowadzenia zajęć plastycznych
2. Rozumie wartości warsztatu plastycznego, zna podstawowe pojęcia, techniki plastyczne oraz środki wyrazu plastycznego
3. Potrafi samodzielnie rozwijać umiejętności praktyczne z zakresu posługiwania się środkami warsztatu plastycznego
4. Potrafi określić cechy, specyfikę i uwarunkowania plastycznej twórczości dziecięcej
5.Zna sposoby wyrażania ekspresji twórczej oraz komunikacji za pomocą języka plastycznego i mediów sztuki
6.Potrafi wykorzystać zdobytą wiedzę metodyczną i doświadczenia praktyczne podczas planowania zajęć plastycznych oraz organizacji i realizacji projektów edukacyjno-artystycznych w zakresie indywidualnym i grupowym
7. Dostrzega wartości własnych doświadczeń plastycznych w pracy nauczyciela, widzi potrzebę dalszego doskonalenia w tym kierunku.
Kryteria oceniania
Ocena zrealizowanych zadań i prac plastycznych w oparciu o ustalone tematy i kryteria ich realizacji, ocena prezentacji.
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
1. S. Popek, Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Warszawa 1984
2. V. Lowenfeld, W.L.Brittain, Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, Warszawa 1977
3. K. Michejda-Kowalska, O dziecięcej wyobraźni plastycznej, Warszawa 1978
4. H. Hohensee-Ciszewska, Powszechna edukacja plastyczna, Warszawa 1982
5. M. Jąder, Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków 2007
6. H. Read, Wychowanie przez sztukę, Wrocław 1976
7. S. Popek, Człowiek jako jednostka twórcza, Lublin 2001
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: