Metodyka zajęć profilaktycznych 11-MZP-11-s
1) przekazanie wiedzy na temat naukowych podstaw nowoczesnej profilaktyki, jej celów, poziomów, obszarów, form i metod działania oraz związków z edukacją zdrowotną i promocją zdrowia
2) pogłębienie i uporządkowanie wiedzy na temat wybranych form, metod, technik i narzędzi dydaktycznych stosowanych w profilaktyce ukierunkowanej na jednostkę, grupę i środowisko;
3) przekazanie wiedzy na temat metod aktywizujących, ich klasyfikacji i specyfiki stosowania w zajęciach o charakterze profilaktycznym oraz rozwinięcie świadomości na temat różnic między podającymi i aktywizującymi metodami nauczania i uczenia się;
4) przekazanie wiedzy na temat oczekiwanych/zakładanych kompetencji osób prowadzących zajęcia profilaktyczne oraz uświadomienie wpływu stylu pracy edukatora na pracę grupy i efektywność zajęć profilaktycznych;
5) przekazanie wiedzy na temat zasad projektowania zajęć profilaktycznych, w tym stwarzania atmosfery bezpieczeństwa, poprawnego doboru metod, technik, form i środków dydaktycznych oraz cyklu uczenia się przez doświadczenie;
6) kształtowanie umiejętności opracowywania scenariusza zajęć profilaktycznych z poprawnie dobranymi metodami, technikami, formami i środkami dydaktycznymi, z wykorzystaniem metod aktywizujących i cyklu uczenia się przez doświadczenie;
7) ćwiczenie umiejętności realizacji wybranych zajęć profilaktycznych w pracy z grupą
8) przekazanie wiedzy na temat zasad opracowywania i dokonywania ewaluacji zajęć profilaktycznych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2021/SZ: | W cyklu 2024/SZ: | W cyklu 2022/SZ: | W cyklu 2023/SZ: | W cyklu 2020/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu przedmiotu i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student:
Ma wiedzę na temat naukowych podstaw nowoczesnej profilaktyki, zna jej cele, poziomy, obszary, formy i metody działania oraz potrafi wskazać związki profilaktyki z edukacją zdrowotną i promocją zdrowia w systemie edukacji
Ma pogłębioną i uporządkowaną wiedzę na temat wybranych form, metod, technik i narzędzi dydaktycznych stosowanych w profilaktyce ukierunkowanej na jednostkę, grupę i środowisko;
Umie wymienić i scharakteryzować podające i aktywizujące metody nauczania/uczenia się oraz umie wskazać różnice między podającymi i aktywizującymi metodami nauczania i uczenia się oraz określić warunki ich stosowania i efektywności
Wie jakie są oczekiwane/zakładane kompetencje osób prowadzących zajęcia profilaktyczne, umie określić związki między stylem pracy edukatora a pracą grupy i efektywnością zajęć profilaktycznych, docenia znaczenie pracy profilaktycznej w kreowaniu zdrowia człowieka
Wie, jakie są zasady, w tym etyczne, projektowania zajęć profilaktycznych,
Zna zasady opracowywania i ewaluacji zajęć profilaktycznych,
Umie opracować scenariusz zajęć profilaktycznych dla określonej grupy wiekowej,
Umie przeprowadzić zajęcia w określonej grupie,
Kryteria oceniania
egzamin pisemny, ocena przygotowania do zajęć,ocena umiejętności prezentacji i analizy przygotowanych materiałów, ocena umiejętności dyskusji, analizy i formułowania wniosków, analiza stopnia wykorzystywania w wypowiedziach wiedzy zawartej w materiałach zalecanych do zajęć,ocena zaprojektowanego scenariusza zajęć, ocena umiejętności metodycznych w prowadzeniu zaprojektowanych zajęć w grupie, ocena zaangażowania i umiejętności formułowania informacji zwrotnych oraz umiejętności dokonywania ewaluacji i autoewaluacji,ocena umiejętności prowadzenia zajęć zgodnie z podanymi zasadami i z odniesieniem do wiedzy z wykładów i w literatury przedmiotu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
literatura obowiązkowa
Woynarowska, B. (2007). Edukacja zdrowotna. PWN (część I rozdział VI Metodyka edukacji zdrowotnej i część II Rozdział V część E umiejętności życiowe, rozdział VI Zapobieganie używaniu substancji psychoaktywnych, ANEKS propozycje ćwiczeń i zabaw)
Szymańska, J. (2000). Programy profilaktyczne. Podstawy profesjonalnej psychoprofilaktyki. Warszawa: CMPP-P
Taraszkiewicz, M. (1996). Jak uczyć lepiej, czyli refleksyjny praktyk w działaniu Warszawa: CODN
Zalecana literatura uzupełniająca
Rau, K., Ziętkiewicz, E. (2000). Jak aktywizować uczniów. „Burza mózgów i inne techniki w edukacji. Poznań: G&P
Vopel, K.W. (2003). Gry i zabawy interakcyjne dla dzieci i młodzieży. Kielce: jedność
Vopel, K. (2002). Umiejętność współpracy w grupie. Zabawy i improwizacje. Kielce: Jedność
Taraszkiewicz, M. (2001). Jak uczyć lepiej. Szkoła pełna ludzi. Poznań: Arka
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: