Metodyka zajęć muzycznych 11-MZM-11-s
Przedstawienie studentowi miejsca sztuki w edukacji zintegrowanej
Zapoznanie studenta z podstawą programową wychowania muzycznego. Analiza metod i form edukacji muzycznej oraz form aktywności muzycznej dziecka.
Przedstawienie studentowi metod wychowania muzycznego XX i XXI wieku.
Zapoznanie studenta z podstawowymi zagadnieniami teoretycznymi : elementy dzieła muzycznego, forma utworu, cechy dźwięku.
Zapoznanie studenta z formami aktywności muzycznej dziecka i ich praktycznym wykorzystanie w edukacji.
Zapoznanie studenta z metodami aktywizującymi, kształtującymi postawę twórczą oraz rozwijającymi ekspresję muzyczną dziecka.
Przedstawienie studentowi możliwości wykorzystania muzyka ludowej i klasycznej w edukacji muzycznej.
Polska literatura muzyczna dla dzieci: twórczość Witolda Lutosławskiego, Janiny Garści, Jerzego Wasowskiego, Lecha Miklaszewskiego, Zygmunta Noskowskiego ,Marii Kaczurbiny.
Prezentacja i analiza konspektów zajęć muzycznych realizowanych w nauczaniu początkowym.
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Kod ECTS
Liczba godzin przedmiotu
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2019/SL: | W cyklu 2025/SL: | W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2020/SL: | W cyklu 2018/SL: | W cyklu 2023/SL: | W cyklu 2021/SL: | W cyklu 2024/SL: |
Cele kształcenia przedmiotu cyklu
Efekty kształcenia
zna założenia i stosuje metody współczesnych systemów wychowania muzycznego, wie czym są formy aktywności muzycznej dziecka
potrafi określić miejsce, cele i założenia edukacji muzycznej oraz miejsce sztuki w życiu i edukacji dziecka
zna i korzysta z podstawy programowej wychowania muzycznego w tworzeniu ćwiczeń muzycznych
zna polskich kompozytorów muzycznej literatury dziecięcej, potrafi prawidłowo dobierać literaturę muzyczną i tworzyć ćwiczenia wykorzystując różne formy aktywności muzycznej dziecka
potrafi ocenić możliwości percepcyjne oraz wykonawcze dziecka i wykorzystać je w doborze ćwiczeń,
posiada podstawowe informacje z zakresu teorii muzyki, , posługuje się terminologią muzyczną i potrafi objaśnić znaczenie pojęć,
aktywnie uczestniczy w pracy grupowej i kreatywnie tworzy zabawy muzyczne, potrafi pracować w zespole
Kryteria oceniania
Ocenie podlegają:
- kolowkium pisemne
- prezentacje multimedialne
- prace cząstkowe - scenariusze zajęć
-aktywność na zajęciach
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0).
Literatura
Noskowski Z., Konopnicka M., Śpiewnik dla dzieci na głos z fortepianem, PWM, Kraków 2010.
Lutosławski W., Piosenki dziecinne na głos i fortepian, PWM, Kraków 2013.
Ławrowska R., Rytm, muzyka, taniec w edukacji, Kraków 2005
Smoczyńska-Nachtman U., Muzyka dla dzieci, WSiP, Warszawa 1992
Wieman M., Tańce i zabawy ze śpiewem, Państwowe Zakłady Wydawnictw Szkolnych, Warszawa 1991
W.A. Sacher, Pedagogika muzyki, Oficyna Wydawnicza Impuls, Kraków 2012
Uwagi
W cyklu 2022/SL:
Zajęcia prowadzone zdalnie. |
W cyklu 2023/SL:
Zajęcia prowadzone zdalnie. |
W cyklu 2024/SL:
Zajęcia prowadzone zdalnie. |
W cyklu 2025/SL:
Zajęcia prowadzone zdalnie. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: