Metodyka zajęć korekcyjno-kompensacyjnych 11-MZKK-5PPW-s
Treści programowe dla zajęć/przedmiotu:
1. Teoretyczne podstawy zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
2. Istota i zasady terapii pedagogicznej
3. Charakterystyka specyficznych trudności edukacyjnych dziecka
4. Założenia pracy korekcyjno-kompensacyjnej wobec dziecka ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi
5. Wybrane metody terapii pedagogicznej oraz możliwości ich praktycznego wykorzystania
6. Podstawy prawne regulujące zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach
7. Polietiologia niepowodzeń szkolnych (wczesna diagnoza potrzeb uczniów z problemami edukacyjnymi)
8. Strategie pracy z uczniami z zaburzeniami uczenia się (indywidualizacja w podejściu do zadań szkolnych, różnicowanie zadań, sposób oceniania)
9. Organizacja i prowadzenie zajęć korekcyjno- kompensacyjnych w toku zajęć i podczas terapii indywidualnej.
10. Ćwiczenia korekcyjno-kompensacyjne w pracy z dziećmi
11. Przegląd programów zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
12. Projektowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych z uwzględnieniem konkretnych zaburzeń parcjalnych dziecka
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu zajęć i potwierdzeniu osiągnięcia EU
student/ka:
Posiada wiedzę na temat podstawowych zagadnień, dotyczących zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Posiada wiedzę na temat istoty i zasad terapii pedagogicznej
Posiada wiedzę na typologii specyficznych trudności edukacyjnych dziecka
Posiada wiedzę na temat podstawowych założeń pracy korekcyjno-kompensacyjnych wobec dzieci ze specyficznymi trudnościami edukacyjnymi
Potrafi wymienić i zastosować w praktyce wybrane metody z zakresu terapii pedagogicznej
Posiada wiedzę na temat podstaw prawych regulujących zasady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i innych placówkach
Posiada wiedzę na temat polietiologii niepowodzeń szkolnych
Potrafi wymienić i zastosować w praktyce przykładowe ćwiczenia wykorzystywane podczas zajęć korekcyjno-kompensacyjnych
Potrafi zaprojektować i zrealizować zajęcia korekcyjno-kompensacyjne
Kryteria oceniania
Metody weryfikacji wiedzy:
- Kolokwium pisemne
- Projekt
- Prezentacja multimedialna
Kryteria oceniania wg skali stosowanej w UAM:
-bardzo dobry (bdb; 5,0):
-dobry plus (+db; 4,5):
-dobry (db; 4,0):
-dostateczny plus (+dst; 3,5):
-dostateczny (dst; 3,0):
-niedostateczny (ndst; 2,0):
Literatura
1. Cytowska B., Wilczura B. (2006). Dziecko z zaburzeniami rozwoju. Konteksty diagnostyczne i terapeutyczne, Kraków: Oficyna Wydawnicza IMPULS
2. Czajkowska I., Herda K. (2001). Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole.Warszawa: WSiP
3. Dabrowska –Jabłońska I. (red.) (2010). Terapia dzieci i młodzieży. Metody i techniki pomocy psychopedagogicznej, Kraków: Impuls
4. Forkiewicz V. (red.) (2006) Terapia pedagogiczna. Scenariusze zajęć. Łódź: Wyższa Szkoła Humanistyczno-Ekonomiczna
5. Gruszczyk-Kolczyńska, Zielińska E. (2009). Zajęcia dydaktyczno-wyrównawcze dla dzieci, które rozpoczynają naukę w szkole, Warszawa: Wyd. Edukacja Polska
6. Kaja, B (2001). Zarys terapii dziecka. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej
7. Krauze – Sikorska H , Kuszak K. (red.) (2011). Wybrane problemy psychospołecznego funkcjonowania dzieci i młodzieży z utrudnieniami w rozwoju, Poznań: WSPIA
8. Reid G., Wearmouth J. (2008). Dysleksja . teoria i praktyka, Gdańsk: GWP
9. Skibińska, H. (2001). Praca korekcyjno-kompensacyjna z dziećmi z trudnościami w pisaniu i czytaniu: materiały pomocnicze dla nauczycieli i studentów nauczania początkowego i wychowania przedszkolnego. Bydgoszcz: Wydawnictwo Akademii Bydgoskiej.
10. Skorek E.M. (red.) (2005). Terapia pedagogiczna, Kraków: Oficyna Wydawnicza Impuls
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: