Metodyka wychowania plastycznego i technicznego dzieci z niepełnosprawnością intelektualną 11-MWPT-11-n
- Wybrane zagadnienia z zakresu metodyki wychowania plastycznego i technicznego z uwzględnieniem specyfiki twórczości dziecięcej, jej etapowości i powiązań z rozwojem ogólnym dziecka
- Wybrane zagadnienia z zakresu funkcjonowania warsztatu plastycznego podstawowe pojęcia, techniki plastyczne, środki wyrazu plastycznego z uwzględnieniem możliwości kreatywnych dzieci niepełnosprawnych intelektualnie
- Doświadczenia metodyczne i praktyczne nauczyciela w organizacji zajęć twórczych i sytuacji rewalidacyjno-edukacyjnych w zakresie pracy indywidualnej i grupowej
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
- Zna założenia i cele metodyki wychowania plastycznego i technicznego oraz problematykę dotyczącą prowadzenia zajęć plastycznych
- Docenia wartości warsztatu plastycznego, zna podstawowe pojęcia, techniki i technologie plastyczne
- Posiada umiejętności praktyczne z zakresu posługiwania się środkami wyrazu plastycznego
- Określa cechy i uwarunkowania dziecięcej twórczości plastycznej
- Potrafi zaplanować i zrealizować zadania arteterapeutyczne, indywidualne i grupowe
- Potrafi wykorzystać nabytą wiedzę metodyczną i doświadczenia praktyczne w zakresie sztuk plastycznych do tworzenia sytuacji rewalidacyjno-edukacyjnych w pracy z dziećmi z niepełnosprawnością intelektualną
- Rozumie rolę własnych doświadczeń plastycznych i dalszego doskonalenia się w tym kierunku w aspekcie rozwijania kreatywności i zdolności twórczych dzieci z niepełnosprawnością intelektualną
Kryteria oceniania
- Realizacja prezentacji multimedialnej
- Ocena zrealizowanych zadań i prac plastycznych
Literatura
- E. Jutrzyna, Sztuka w życiu i edukacji osób niepełnosprawnych, Warszawa 2003
- M. Piszczek, Terapia zabawą. Terapia przez sztukę, Warszawa 1997
- W. Szulc, Sztuka i terapia, Warszawa 1993 -
- S. Popek, Metodyka zajęć plastycznych w klasach początkowych, Warszawa 1984
- M. Jąder, Techniki plastyczne rozwijające wyobraźnię, Kraków 2007
- J. Zinker, Proces twórczy w terapii Gestalt, Warszawa 1991
- V. Lowenfeld., W.L. Brittain, Twórczość a rozwój umysłowy dziecka, Warszawa 1977
- H. Read, Wychowanie przez sztukę, Wrocław 1976
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: