Metodyka wychowania przedszkolnego i nauczania początkowego 11-MWPNP2-4A-s
Istota kształcenia dzieci na etapie średniego i późnego dzieciństwa, rozumiana jako maksymalizowanie szans rozwojowych każdego uczącego się. Koncepcja edukacji zintegrowanej (pozory, paradoksy, sensy, szanse i zagrożenia)
Współczesne problemy edukacji elementarnej w kontekście społeczno-kulturowym i psychopedagogicznym
Zadania i funkcje edukacji elementarnej. Kształtowanie dojrzałości i gotowości szkolnej, problemy adaptacyjne dzieci, integracja środowisk wychowawczych, edukacyjnych i terapeutycznych. Indywidualizacja i zróżnicowanie w pracy z dziećmi jako paradygmaty współczesnych koncepcji edukacji
Strategie i metody kształcenia dzieci w kontekście tworzenia środowiska aktywnego uczenia się. Koncepcje klasyczne i alternatywne oraz ich wartość edukacyjna. Konstruktywistyczny model kształcenia. Ocenianie kształtujące
Projektowanie zintegrowanych ofert edukacyjnych dla dzieci na etapie przedszkolnym i wczesnoszkolnym. Ujęcie holistyczne (embodied i embedded mind): kultura-ciało-umysł; emocje-poznanie-działanie
Zadania współczesnego nauczyciela małego ucznia w kontekście kultury dydaktycznej wynikającej ze sposobu rozumienia wiedzy. Partnerstwo nauczyciela i rodzica w procesie wspierania rozwoju dzieci
Cele kształcenia
Informacja o tym, gdzie można zapoznać się z materiałami do zajęć
Kierunek studiów
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Moduł zajęć/przedmiotu prowadzony zdalnie (e-learning)
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Wymagania wstępne w zakresie wiedzy, umiejętności oraz kompetencji
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2022/SL: | W cyklu 2021/SL: |
Efekty kształcenia
Scharakteryzuje istotę edukacji przedszkolnej i zintegrowanej edukacji wczesnoszkolnej w odniesieniu do rozwoju dziecka, jako aktywnego podmiotu (agens)
Przedstawi i wyjaśni zasady projektowania procesów edukacyjnych na poziomie przedszkolnym i wczesnoszkolnym w kontekście potrzeb i zasobów rozwojowych dziecka
Ukaże założenia metodyczne pracy pedagogicznej w przedszkolach i klasach I – III szkoły podstawowej uwzględniające główne podmioty edukacji dziecka
Omówi wybrany model planowania pracy pedagogicznej w edukacji elementarnej dziecka uwzględniające paradygmat konstruktywistyczny
Zaprojektuje oferty edukacyjne oparte na wielostronnej aktywności dziecka i konstruktywistycznym modelu kształcenia
Posiada umiejętność pracy w zespole oraz współpracy z podmiotami procesu edukacyjnego w przedszkolach i klasach I – III szkoły podstawowej
Kryteria oceniania
Projekt, prezentacja multimedialna
bardzo dobry (bdb; 5,0):
dobry plus (+db; 4,5):
dobry (db; 4,0):
dostateczny plus (+dst; 3,5):
dostateczny (dst; 3,0):
niedostateczny (ndst; 2,0)
Literatura
Bednarz E. Edukacja włączająca szansą dla rozwoju uczniów....http://files.clickweb.home.pl/homepl37784/file/2015_4_13_81_elbietabednarz.pdf
Christ M. (2015) Indywidualizacja procesu kształcenia uczniów edukacji wczesnoszkolnej Ujęcie z perspektywy międzyludzkich różnic w zakresie zdolności kierunkowych. Katowice, Wydawnictwo Uniwersytetu Śląskiego
Cybis N., Drop E., Rowiński T., Cieciuch J. (2012) Uczeń zdolny - analiza dostępnych narzędzi diagnostycznych, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Warszawa
Gardner H. (2001) Inteligencje wielorakie. Teoria w praktyce, Poznań, Media Rodzina
Klus-Stańska D., Szczepska-Pustkowska M. (red.) (2009) Pedagogika wczesnoszkolna – dyskursy, problematyka, rozwiązania. Wydawnictwo Akademickie i Profesjonalne, Warszawa
Klus-Stańska D. (2018) Paradygmaty dydaktyki. Myśleć teorią o praktyce. PWN, Warszawa
Klus-Stańska D. (red.) (2014) (Anty)edukacja wczesnoszkolna. Impuls, Kraków
Michalak R. (2004) Aktywizowanie ucznia w edukacji wczesnoszkolnej. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
Michalak R. (2013) Uczeń u progu edukacji przedmiotowej. Studium teoretyczno-empiryczne. Wydawnictwo Naukowe UAM, Poznań
Michalak R. (2017) Individualization as the fundamental principle of educational proceedings. The neurocognitive perspective. Journal of Gender and Power, vol. 7, nr 1 (pdf.)
Sowińska H., Michalak R. (red.) (2004) Edukacja elementarna jako strategia zmian rozwojowych dziecka. Impuls, Kraków
https://kuratorium.krakow.pl/wp-content/uploads/2018/02/uczen-ze-specjalnymi-potrzebami-edukacyjnymi-w-systemie-edukacji-w-swietle-nowych-przepisow-prawa-oswiatowego.pdf
https://www.gov.pl/web/edukacja/edukacja-wlaczajaca
https://www.researchgate.net/publication/311988838_Developing_the_Directional_Abilities_through_Individualization_of_the_Educational_Process
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: