Muzyka z metodyką 11-MUZ-11-s
rozpoznawanie stylów muzycznych, właściwe dobieranie literatury muzycznej w edukacji dziecka, znajomość wybranych koncepcji edukacji muzycznej, znajomość zasad integracji muzyki z innymi obszarami edukacyjnymi, znajomość rodzimej tradycji muzycznej,
posiadanie kompetencji z zakresu aktywnej realizacji elementów muzyki i realizowania dziecięcych form aktywności muzycznej,
rozpoznawanie możliwości ekspresyjnych i percepcyjnych dziecka,
znajomość i rozpoznawanie elementarnych cech dźwięku muzycznego
Godziny zajęć (wg planu studiów):
z nauczycielem: 30
Czytanie wskazanej literatury: 15
Poszukiwanie literatury muzycznej: 10
Przygotowanie konspektów zajęć: 5
SUMA GODZIN: 60
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
1. Student zna założenia i stosuje metody współczesnych systemów wychowania muzycznego, potrafi określić miejsce, cele i założenia edukacji muzycznej w nauczaniu zintegrowanym oraz miejsce sztuki w życiu i edukacji dziecka.
2. Student zna i korzysta z podstawy programowej wychowania muzycznego w tworzeniu ćwiczeń muzycznych
potrafi interpretować i analizować dzieło muzyczne
rozpoznaje style muzyczne, zna sposoby właściwego doboru literatury muzycznej w edukacji dziecka i potrafi je stosować
potrafi ocenić możliwości percepcyjne oraz wykonawcze dziecka i wykorzystać je w doborze ćwiczeń
3. Student posługuje się terminologią muzyczną i potrafi objaśnić znaczenie pojęć.
4. Student posiada podstawowe informacje z zakresu teorii muzyki
aktywnie uczestniczy w pracy grupowej i kreatywnie tworzy zabawy muzyczne, potrafi pracować w zespole.
Kryteria oceniania
Metody oceniania:
Podsumowująca: kolokwium końcowe
Formująca: scenariusze zajęć i obserwacja podczas zajęć.
Kryteria oceniania
5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale ze znacznymi niedociągnięciami
3.0 – zadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Gloton, R.; Clero, C. : Twórcza aktywność dziecka, Warszawa 1985
Gordon, E. : Sekwencje uczenia się w muzyce: umiejętności, zawartość i motywy: teoria uczenia się muzyki, Bydgoszcz 1999
Lipska, E.; Przychodzińska, M. : Muzyka w nauczaniu początkowym, Warszawa 1991
Ławrowska, R. : Muzyka i ruch, Warszawa 1988
Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, red. E. Zwolińska, Bydgoszcz 2002
Muzyka w edukacji i wychowaniu, red. H. Danel-Bobrzyk, Katowice 1999
Przychodzińska-Kaciczak, M. : Dziecko i muzyka, Warszawa 1981
Przychodzińska-Kaciczak, M. : Muzyka i wychowanie, Warszawa 1969
Regner, H. : Nasze dzieci i muzyka, Warszawa 1995
Sacher, W. : Wczesnoszkolna edukacja muzyczna, Kraków 1997
Smoleńska-Zielińska B. : Przeżycie estetyczne muzyki, Warszawa 1991
Stadnicka, J. : Terapia dzieci muzyką, ruchem, mową, Warszawa 1998
Stasińska, K. : Instrumentarium Orffa w szkole, Warszawa 1986
Dziecko w świecie sztuki, red. B. Dymara, Kraków 2000
Wybrane zagadnienia z psychologii muzyki, red. M. Manturzewska i H. Kotarska, Warszawa 1990
Muzyka w nauczaniu zintegrowanym, red. E. Zwolińska, Bydgoszcz 2002
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: