Metody terapii zabawą i sztuką 11-MTZS-11-pw-s
Zajęcia mają charakter warsztatowy. W ich toku podejmowane będą następujące zagadnienia i powiązane z nimi cele:
- terapia zabawą i sztuką: definicja, cele, metody i techniki, podstawy teoretyczne, czynniki lecznicze i formy organizacyjne
- złożoność i specyfika kompetencji terapeuty zabawą i sztuką związana z jej interdyscyplinarnym charakterem
- zastosowanie metod terapeutycznych opartych na zabawie i twórczości do rozwiązywania wybranych problemów klinicznych dziecka i jego rodziny
- opracowywanie elementów indywidualnego programu edukacyjno – terapeutycznego z zastosowaniem metod terapii zabawą i sztuką
- współpraca ze środowiskiem lokalnym oraz organizacjami i instytucjami realizującymi działania terapeutyczne, pedagogiczne wspierające rozwój
- współdziałanie w zespole terapeutycznym i zdolność krytycznej wieloaspektowej analizy pracy własnej i innych
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Kod ECTS
Metody prowadzenia zajęć umożliwiające osiągnięcie założonych EK
Nakład pracy studenta (punkty ECTS)
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu student potrafi:
- definiować i wyjaśniać na poziomie rozszerzonym, pojęcia z zakresu terapii sztuką i zabawą jako współczesnego nurtu pedagogiki opartego na interdyscyplinarnych podstawach
- wykorzystywać doświadczenia tworzenia w wybranych dziedzinach działań artystycznych do konstruowania scenariuszy zabaw terapeutycznych z dzieckiem i jego rodziną
- pracować w zespole przy opracowywaniu diagnozy i programu oddziaływań terapeutycznych dla wybranych problemów klinicznych
- aktywnie uczestniczyć w grupach, organizacjach i instytucjach realizujących działania terapeutyczne, pedagogiczne wspierające rozwój oraz porozumiewać się z osobami będącymi i niebędącymi specjalistami w dziedzinie zaburzeń rozwojowych i ich terapii
- efektywnie współdziałać w zespole dokonując pogłębionej krytycznej analizy pracy własnej i innych także pod względem etycznym oraz dokonać niezbędnej korekty nieprawidłowych działań terapeutycznych
Kryteria oceniania
Metody oceniania
F - rozwiązanie problemów na ćwiczeniach, dyskusja, praca w grupach
P – test pisemny
Kryteria oceniania
5.0– znakomita wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.5 – bardzo dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
4.0 – dobra wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
3.5 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z niedociągnięciami
3.0 – zadawalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne, ale z licznymi błędami
2.0 – niezadowalająca wiedza, umiejętności i kompetencje personalne i społeczne
Literatura
Kaduson H., Schaefer CH.,(2001). Zabawa w psychoterapii Gdańsk:GWP
Landreth Garry L. (2016). Terapia Zabawą Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Piszczek M.(1997). Terapia zabawą. Terapia przez sztukę. Warszawa:Centrum Metodyczne Pomocy Psychologiczno-Pedagogicznej MEN
Piszczek M. (2011). Diagnoza wielospecjalistyczna i konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych dla uczniów głębiej upośledzonych umysłowo Warszawa: CMPP
Stasiakiewicz M.P.(2004). Zastosowanie aktywności rysunkowej we wspomaganiu rozwoju poznawczego dzieci z genetycznie uwarunkowanymi zespołami zaburzeń (s.118-131)W: W.Dykcik,A.Twardowski Wspomaganie
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: