Metody terapii pedagogicznej 11-MTP-11-s
Opis treści kształcenia
Trudności w nauce języka polskiego ( w czytaniu i pisaniu ) i sposoby ich przezwyciężania: Dysleksja, dysgrafia i dysortografia; rozpoznawanie; diagnozowanie; terapia;
Trudności w nauce matematyki i sposoby ich przezwyciężania: dyskalkulia, rozpoznawanie, terapia; rola gier i zabaw w terapii dzieci z trudnościami w nauce matematyki (np. z użyciem klocków Dienesa, materiału logicznego „pusy” )
Zapoznanie z metodami pracy korekcyjnej:
Metoda Dobrego Startu;
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne;
Metoda D. Dziamskiej;
Metoda 18-tu struktur wyrazowych;
Metoda B. Zakrzewskiej w terapii dziecka z trudnościami w czytaniu;
Metoda Gruszczyk-Kolczyńskiej dla dzieci z trudnościami w nauce matematyki;
Wykorzystanie poznanych metod w terapii dziecka o różnorodnych zaburzeniach:
Prowadzenie zajęć terapeutycznych w sytuacjach symulowanych;
Przygotowywanie pomocy dydaktycznych; kompletowanie warsztatu pracy pedagoga-terapeuty;
Rola własnej kreatywności terapeuty - wychowawcy w tworzeniu i działaniu osób upośledzonych, niedostosowanych, niepełnosprawnych; Cechy skutecznego terapeuty. Terapia szeroko rozumiana jako drogą własnego rozwoju wychowawcy .
Cele kształcenia
Kierunek studiów
Poziom przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Rok studiów (jeśli obowiązuje)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2018/SZ: | W cyklu 2019/SZ: |
Efekty kształcenia
Po zakończeniu modułu (przedmiotu) i potwierdzeniu osiągnięcia efektów kształcenia student potrafi:
ma pogłębioną i rozszerzoną wiedzę o źródłach i miejscu pedagogiki w systemie nauk oraz o jej przedmiotowych i metodologicznych powiązaniach z innymi dyscyplinami nauk w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego
ma pogłębioną wiedzę o rodzajach, cechach i funkcjach mediów i technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) w zastosowaniach edukacyjnych i pracy pedagoga
potrafi wykorzystywać i integrować wiedzę teoretyczną z zakresu pedagogiki specjalnej oraz powiązanych z nią dyscyplin w celu analizy złożonych problemów edukacyjnych, wychowawczych, opiekuńczych, kulturalnych, pomocowych i terapeutycznych, a także diagnozowania i projektowania działań praktycznych
potrafi wybrać i zastosować właściwy dla danej działalności pedagogicznej sposób postępowania, potrafi dobierać środki i metody pracy w celu efektywnego wykonania pojawiających się zadań zawodowych w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego
potrafi pracować w zespole; umie wyznaczać oraz przyjmować wspólne cele działania; potrafi przyjąć rolę lidera w zespole w szczególności w zakresie wybranego modułu specjalnościowego
ma pogłębioną świadomość poziomu swojej wiedzy i umiejętności, rozumie potrzebę ciągłego rozwoju osobistego i zawodowego
Kryteria oceniania
Kolokwium pisemne, zaliczające: 70% poprawnych odpowiedzi na minimalna ocenę pozytywną; 71%-75% - ocena dostateczna, 76%-80% - ocena dostateczna plus, 81%-86% - ocena dobra, 87%-94% - ocena dobra plus, 95%-100% - ocena bardzo dobra
Kolokwium pisemne: test zbudowany z 80% pytań zamkniętych i 20% otwartych. Pytania zamknięte oceniane 0-1pkt., otwarte 0-2 pkt.
Przygotowanie prezentacji na podstawie literatury przedmiotu
Kryteria oceny podsumowującej:
50% oceny podsumowującej stanowi ocena z kolokwium
50% oceny podsumowującej stanowi ocena przygotowanej prezentacji
Literatura
Literatura podstawowa:
1. Bogdanowicz M. : Metoda Weronki Sherborne w terapii i wspomaganiu rozwoju dziecka. Warszawa, WSiP, 1992
2. Bogdanowicz M. : Metoda Dobrego Startu. Warszawa, WSiP, 2004
3. Czajkowska I., Herda K.: Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne w szkole. Warszawa. WSiP, 1989
4. Gruszczyk-Kolczyńska E.: Dzieci ze specyficznymi trudnościami w uczeniu się matematyki. Warszawa, WSiP, 1992
5. Jastrząb J. (red.) : Edukacja terapeutyczna. Toruń , Akapit, 2002
6. Lowenfeld V. : Twórczość a rozwój umysłowy dziecka. Warszawa, PWN, 1977
7. Olechnowicz H. Wyzwalanie aktywności dzieci głębiej upośledzonych umysłowo. Warszawa, WSiP, 1994
8. Pankowska K. : Edukacja przez dramę. Warszawa, WSiP, 1997
Literatura uzupełniająca:
1. Brzezińska A. : Dzieci z trudnościami w uczeniu się. W I. Obuchowska ( red. ) Dziecko niepełnosprawne w rodzinie. Warszawa, WSiP, 1991
2. Maas V. F.: Uczenie się przez zmysły. Wprowadzenie do teorii integracji sensorycznej, WSiP, Warszawa, 1998
3. Zakrzewska B. Trudności w czytaniu i pisaniu. Modele ćwiczeń. Warszawa, WSiP, 1996
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: